Särkynyt palvelujärjestelmässä
Kaipainen-Vilén, Kirsi (2017)
Kaipainen-Vilén, Kirsi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070314093
Tiivistelmä
Palveluohjaus on asiakaslähtöinen työtapa. Sen tarkoituksena on etsiä asiakkaan yksilölliset palvelutarpeet ja löytää niihin sopivat palvelut. Päihdeasiakas kärsii usein kumuloituneista ongelmista. Heidän on haettava useita etuuksia ja palveluja selvitäkseen arjessa. Päihdeasiakkaille saattaa kuitenkin olla haasteellista yksin etsiä, hakea ja saada tarvitsemiaan palveluja. Mikkelin kaupungin työllisyyspalveluiden Saraste-hanke kehitti vuosina 2015–2016 päihdeasiakkaiden palveluohjausmallia, jossa kiinnitettiin huomiota erityisesti asiakkaan yksilölliseen palvelutarpeeseen.
Palvelujärjestelmä on pirstaleinen ja kumuloituneista ongelmista kärsivä päihdeasiakas luo haasteita palvelujärjestelmälle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, mitkä ovat moniongelmaisten päihdeasiakkaitten karikkokohdat palvelujärjestelmässä ensinnäkin asiakkaan näkökulmasta katsottuna ja toisaalta myös työntekijän näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksella on myös tarkoitus tuottaa tietoa siitä, miten Saraste-hankkeen jalkautuva palveluohjaus on tukenut asiakkaita heidän kulkiessaan palvelujärjestelmän palveluissa.
Tutkimus on triangulaatiotutkimus. Osa tutkimuksen aineistosta koostuu kuudesta asiakashaastattelusta, joissa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Vignette-menetelmää käyttäen saatiin 14 palvelujärjestelmän työntekijän kokemukset palvelujärjestelmän ongelmakohdista.
Tutkimustulosten mukaan sekä asiakkaat että työntekijät kokivat haasteita palvelujärjestelmän toiminnassa. Asiakkaiden esiin tuomiin palvelujärjestelmän karikkokohtiin olivat he saaneet tukea jalkautuvalta palveluohjaukselta. Työntekijät kokivat haasteellisena nimenomaan asiakkaan oman sitoutumisen palveluihin. Jalkautuvan palveluohjauksen tuella asiakkaat kokivat asioittensa hoituvan jouhevammin ja pitivät palveluohjaajan mukanaoloa viranomaistapaamisissa tärkeänä. Yksilökohtainen rinnalla kulkeva palveluohjaus tukee päihdeasiakkaita palvelujärjestelmäviidakosta selviämisessä, ja sitä tulisikin yhtenä päihdehuollon asiakastyön menetelmänä kehittää.
Palvelujärjestelmä on pirstaleinen ja kumuloituneista ongelmista kärsivä päihdeasiakas luo haasteita palvelujärjestelmälle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, mitkä ovat moniongelmaisten päihdeasiakkaitten karikkokohdat palvelujärjestelmässä ensinnäkin asiakkaan näkökulmasta katsottuna ja toisaalta myös työntekijän näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksella on myös tarkoitus tuottaa tietoa siitä, miten Saraste-hankkeen jalkautuva palveluohjaus on tukenut asiakkaita heidän kulkiessaan palvelujärjestelmän palveluissa.
Tutkimus on triangulaatiotutkimus. Osa tutkimuksen aineistosta koostuu kuudesta asiakashaastattelusta, joissa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Vignette-menetelmää käyttäen saatiin 14 palvelujärjestelmän työntekijän kokemukset palvelujärjestelmän ongelmakohdista.
Tutkimustulosten mukaan sekä asiakkaat että työntekijät kokivat haasteita palvelujärjestelmän toiminnassa. Asiakkaiden esiin tuomiin palvelujärjestelmän karikkokohtiin olivat he saaneet tukea jalkautuvalta palveluohjaukselta. Työntekijät kokivat haasteellisena nimenomaan asiakkaan oman sitoutumisen palveluihin. Jalkautuvan palveluohjauksen tuella asiakkaat kokivat asioittensa hoituvan jouhevammin ja pitivät palveluohjaajan mukanaoloa viranomaistapaamisissa tärkeänä. Yksilökohtainen rinnalla kulkeva palveluohjaus tukee päihdeasiakkaita palvelujärjestelmäviidakosta selviämisessä, ja sitä tulisikin yhtenä päihdehuollon asiakastyön menetelmänä kehittää.