Selkäkipupotilaiden kokemuksia ensihoidosta
Arvonen, Maria; Laitinen, Antti (2017)
Arvonen, Maria
Laitinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070414107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017070414107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata selkäkipupotilaiden kokemuksia heidän saamastaan ensihoidosta, kohtelusta sekä henkilökunnan toiminnasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan tunnistaa ensihoidon ongelmakohtia ja niiden avulla kehittää uusia, toimivampia ja potilaskeskeisempiä hoitokäytänteitä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla valtakunnallisesti 20 potilasta, jotka ovat selkäkivun vuoksi soittaneet ambulanssin. Haastattelut suoritettiin yksitellen joko kasvotusten tai puhelimitse, maantieteellinen sijainti huomioiden. Aineisto analysoitiin induktiivisen analysointimenetelmän keinoin.
Tulosten mukaan haastatellut olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ensihoitopalveluun kokonaisuutena. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta haastatellut olivat yhtä mieltä siitä, että ensihoidon saatavuus omalla alueella on hyvä. Tyytyväisiä oltiin myös tapahtumapaikalla saatuun ohjaukseen sekä tehtyihin tutkimuksiin ja hoitotoimenpiteisiin. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti, ettei ensihoitajat ottaneet heidän kipua vakavasti. Myös hoidon ja ohjauksen kohdalla koettiin parantamisen varaa. Suurinta vaihtelua tyytyväisyydessä aiheutti ambulanssien odotusajat, kohtelu ja kivunhoito.
Potilaiden kokemukset tulee ottaa merkittävämpään osaan hoitotyön kehittämistä, sillä potilaiden mielipiteiden avulla palvelua voidaan kehittää entistäkin toimivammaksi ja potilasystävällisemmäksi. Opinnäytetyölle voisi tehdä jatkossa tutkimuksia kartoittamalla alueellisesti ensihoitajien tai omaisten kokemuksia potilaiden ensihoidosta. Ehdotamme myös lisätutkimusta kivunhoidon riittävyydestä selkäkipupotilaiden kohdalla.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla valtakunnallisesti 20 potilasta, jotka ovat selkäkivun vuoksi soittaneet ambulanssin. Haastattelut suoritettiin yksitellen joko kasvotusten tai puhelimitse, maantieteellinen sijainti huomioiden. Aineisto analysoitiin induktiivisen analysointimenetelmän keinoin.
Tulosten mukaan haastatellut olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa ensihoitopalveluun kokonaisuutena. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta haastatellut olivat yhtä mieltä siitä, että ensihoidon saatavuus omalla alueella on hyvä. Tyytyväisiä oltiin myös tapahtumapaikalla saatuun ohjaukseen sekä tehtyihin tutkimuksiin ja hoitotoimenpiteisiin. Eniten tyytymättömyyttä aiheutti, ettei ensihoitajat ottaneet heidän kipua vakavasti. Myös hoidon ja ohjauksen kohdalla koettiin parantamisen varaa. Suurinta vaihtelua tyytyväisyydessä aiheutti ambulanssien odotusajat, kohtelu ja kivunhoito.
Potilaiden kokemukset tulee ottaa merkittävämpään osaan hoitotyön kehittämistä, sillä potilaiden mielipiteiden avulla palvelua voidaan kehittää entistäkin toimivammaksi ja potilasystävällisemmäksi. Opinnäytetyölle voisi tehdä jatkossa tutkimuksia kartoittamalla alueellisesti ensihoitajien tai omaisten kokemuksia potilaiden ensihoidosta. Ehdotamme myös lisätutkimusta kivunhoidon riittävyydestä selkäkipupotilaiden kohdalla.