Vastaanottotyö terveyskeskuksessa- sairaanhoitajan näkökulma
Saihola, Kirsi; Saarimäki, Hanna (2017)
Saihola, Kirsi
Saarimäki, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061013200
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta kohdistuu tiettyihin sairausryhmiin ja perustuu terveyskeskuksessa määriteltyyn työnjakoon. Toiminta voidaan toteuttaa sairaanhoitajan vastaanottona tai lääkärin ja sairaanhoitajan työparityöskentelynä. Tarvittaessa hoitaja konsultoi lääkäriä tai ohjaa asiakkaan lääkärin vastaanotolle (Vallimies-Patomäki 2010, 131; Kärkkäinen ym. 2006, 48).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voi hyödyntää terveyskeskuksen vastaanotoilla työskentelevien sairaanhoitajien työn kehittämisessä. Tarkoituksena oli kuvata vastaanoton hoitotyötä sairaanhoitajan näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä oli 1) Millaista on asiakkaan kohtaaminen sairaanhoitajan näkökulmasta? 2) Millaisia ovat vastaanoton toimintatavat sairaanhoitajan näkökulmasta? 3) Millaista on vastaanottotyö tulevaisuudessa sairaanhoitajan näkökulmasta?
Aineisto kerättiin keväällä 2017 verkkokyselyn avulla, josta vastausprosentiksi saatiin 82,9 %. Kyselylomakkeessa oli 33 mielipide väittämää sekä yksi avoin kysymys, johon vastaajat saivat vapaasti kertoa työstään. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyössä tuotiin lisäksi esille omahoitajana toimivien sairaanhoitajien kokemuksia vastaanottotyöstä.
Kyseisessä yksikössä sairaanhoitajat kokivat asiakkaan ohjauksen puhelimitse jokseenkin haastavaksi sekä työparityöskentelyn työnjaon selkeäksi. Sairaanhoitajat kokivat myös, että aikaa tulisi olla enemmän perehtyä asiakkaan asioihin ennen vastaanottoa. Internetin käytön lisäämisen hyödyistä sekä sairaanhoitajalle että asiakkaalle oltiin sekä puolesta että vastaan. Asiakkaan kohtaamista digitaalisessa ympäristössä ei pidetty tässä kyselyssä tärkeänä. Opinnäytetyön tuomaa tietoa ja tuloksia voidaan käyttää vastaanottotyön kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voi hyödyntää terveyskeskuksen vastaanotoilla työskentelevien sairaanhoitajien työn kehittämisessä. Tarkoituksena oli kuvata vastaanoton hoitotyötä sairaanhoitajan näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä oli 1) Millaista on asiakkaan kohtaaminen sairaanhoitajan näkökulmasta? 2) Millaisia ovat vastaanoton toimintatavat sairaanhoitajan näkökulmasta? 3) Millaista on vastaanottotyö tulevaisuudessa sairaanhoitajan näkökulmasta?
Aineisto kerättiin keväällä 2017 verkkokyselyn avulla, josta vastausprosentiksi saatiin 82,9 %. Kyselylomakkeessa oli 33 mielipide väittämää sekä yksi avoin kysymys, johon vastaajat saivat vapaasti kertoa työstään. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyössä tuotiin lisäksi esille omahoitajana toimivien sairaanhoitajien kokemuksia vastaanottotyöstä.
Kyseisessä yksikössä sairaanhoitajat kokivat asiakkaan ohjauksen puhelimitse jokseenkin haastavaksi sekä työparityöskentelyn työnjaon selkeäksi. Sairaanhoitajat kokivat myös, että aikaa tulisi olla enemmän perehtyä asiakkaan asioihin ennen vastaanottoa. Internetin käytön lisäämisen hyödyistä sekä sairaanhoitajalle että asiakkaalle oltiin sekä puolesta että vastaan. Asiakkaan kohtaamista digitaalisessa ympäristössä ei pidetty tässä kyselyssä tärkeänä. Opinnäytetyön tuomaa tietoa ja tuloksia voidaan käyttää vastaanottotyön kehittämisessä.