Sjukskötarens kunskap inom läkemedel och läkemedelshantering : en litteraturstudie
Ingström, Amanda; Udovicic, Nemanja (2017)
Ingström, Amanda
Udovicic, Nemanja
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111771
Tiivistelmä
Bakgrund: Sjukskötaren använder 40% av sin arbetstid åt läkemedel och läkemedelshantering och därför är det av största vikt att sjukskötaren har kunskap inom området. Att främja säkerheten för att undvika risken för fel är viktigt eftersom att felmedicinering kan ha förödande konsekvenser, inte bara för patienten utan även för sjukskötaren.
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga sjukskötarens kunskap inom läkemedel och läkemedelshantering.
Metod: Metoden som användes var en litteraturöversikt som baserades på tio kvantitativa studier.
Resultat: I resultatet redovisas sjukskötarens kunskaper inom läkemedelsräkning, farmakologiska kunskaper och kunskaper inom hantering och administrering av läkemedel samt sjukskötarens egna skattning av sina kunskaper. Det framkommer att det finns skillnader i kunskapen vid jämförelser av kön, ålder, arbetsplats, utbildning och erfarenhet.
Slutsats: För att säkerställa resultat behövs mera forskning inom området. Det går dock att se områden där sjukskötarens kunskap inom läkemedel och läkemedelshantering brister. Background: The nurse uses 40% of her working hours for medication and drug management. Therefore it is essential that the nurse has sufficient knowledge in the field. To promote safety in order to avoid the risk of errors is important because medication errors can have devastating consequences not only for the patient but for the nurse as well.
Aim: The aim of the study is to map the nurses’ knowledge in medication and drug management.
Methods: The method used was a literature review based on ten quantitative studies.
Results: In the result, the nurses’ knowledge in drug calculations, pharmacology and drug management as well as the nurses’ own estimation of their knowledge is presented. It reveals that there are differences in knowledge when comparing sex, age, workplace, education and experience.
Conclusion: In order to get a fair result, more research in the area is needed. However, it is possible to see areas where the nurses’ knowledge in medication and drug management is lacking.
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga sjukskötarens kunskap inom läkemedel och läkemedelshantering.
Metod: Metoden som användes var en litteraturöversikt som baserades på tio kvantitativa studier.
Resultat: I resultatet redovisas sjukskötarens kunskaper inom läkemedelsräkning, farmakologiska kunskaper och kunskaper inom hantering och administrering av läkemedel samt sjukskötarens egna skattning av sina kunskaper. Det framkommer att det finns skillnader i kunskapen vid jämförelser av kön, ålder, arbetsplats, utbildning och erfarenhet.
Slutsats: För att säkerställa resultat behövs mera forskning inom området. Det går dock att se områden där sjukskötarens kunskap inom läkemedel och läkemedelshantering brister.
Aim: The aim of the study is to map the nurses’ knowledge in medication and drug management.
Methods: The method used was a literature review based on ten quantitative studies.
Results: In the result, the nurses’ knowledge in drug calculations, pharmacology and drug management as well as the nurses’ own estimation of their knowledge is presented. It reveals that there are differences in knowledge when comparing sex, age, workplace, education and experience.
Conclusion: In order to get a fair result, more research in the area is needed. However, it is possible to see areas where the nurses’ knowledge in medication and drug management is lacking.