The Nordic Market versus International Markets in Business-to-Business tourism in Ireland
Konttinen, Leo (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205055
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii selvittämään onko mahdollista määrittää yhtäläisyyksiä pohjoismaisten asiakkaiden välillä. Tutkimus vertailee pohjoismaisia ja kansainvälisiä asiakkaita. Pohjoismaiden vertailukohteina toimivat muun muassa Belgia, Venäjä sekä Yhdysvallat. Työ tehtiin yhteistyössä Tour Operator X yrityksen kanssa. Yritys toimii Irlantiin suuntautuvan turismin kanssa ja toimipiste sijaitsee Dublinissa.
Teoreettinen osuus käsittelee kulttuuriteoriaa, matkakohteiden hallintaa, Irlannin imagoa matkakohteena sekä päätöksentekoprosessia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää sekä määrällistä että laadullista dataa. Laadullinen osuus pitää sisällään johtoportaan sekä työntekijöiden haastatteluja alueisiin erikoistuneissa osastoissa. Määrällinen osuus koostuu numeerisesta datasta, joka on otettu yrityksen tietojärjestelmästä.
Tutkimuksesta voidaan päätellä pohjoismaalaisten asiakkaiden olevan samanlaisia Hofsteden teorian luokkien mukaan. Pohjoismaalaiset asiakkaat ovat melko epäuskollisia asiakkaita turismissa, joten matkajärjestäjän tulee voittaa asiakas puolelleen jokaisessa tiedustelutilanteessa. Tärkein asia on kommunikaatio, jonka tulee olla ammattimaista ja nopeaa. Asiakkaan tulee saada matkasuunnitelma 48 tunnin sisällä. Kansainvälisille ja pohjoismaisille asiakkaille suunnatut tarjoukset poikkeavat toisistaan hotellien sijaintien ja luokituksien suhteen.
Suositukset kommunikoitiin löytyvät tutkimuksen päätelmästä, joka toimitetaan opinnäytetyön yhteistyökumppanille
Teoreettinen osuus käsittelee kulttuuriteoriaa, matkakohteiden hallintaa, Irlannin imagoa matkakohteena sekä päätöksentekoprosessia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää sekä määrällistä että laadullista dataa. Laadullinen osuus pitää sisällään johtoportaan sekä työntekijöiden haastatteluja alueisiin erikoistuneissa osastoissa. Määrällinen osuus koostuu numeerisesta datasta, joka on otettu yrityksen tietojärjestelmästä.
Tutkimuksesta voidaan päätellä pohjoismaalaisten asiakkaiden olevan samanlaisia Hofsteden teorian luokkien mukaan. Pohjoismaalaiset asiakkaat ovat melko epäuskollisia asiakkaita turismissa, joten matkajärjestäjän tulee voittaa asiakas puolelleen jokaisessa tiedustelutilanteessa. Tärkein asia on kommunikaatio, jonka tulee olla ammattimaista ja nopeaa. Asiakkaan tulee saada matkasuunnitelma 48 tunnin sisällä. Kansainvälisille ja pohjoismaisille asiakkaille suunnatut tarjoukset poikkeavat toisistaan hotellien sijaintien ja luokituksien suhteen.
Suositukset kommunikoitiin löytyvät tutkimuksen päätelmästä, joka toimitetaan opinnäytetyön yhteistyökumppanille