Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Alaraajojen perifeeristen hermojen neurodynaamiset harjoitteet : opetusvideot Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille
Vasama, Henna-Riikka; Liukkonen, Emmi (2017)
Vasama, Henna-Riikka
Liukkonen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205046
Tiivistelmä
Hermokudoksen liikkumiskykyä ja toimintahäiriöitä voidaan testata ja hoitaa fysioterapeuttisten menetelmien avulla. Mekaaniset tekijät vaikuttavat perifeerisen hermon toimintaan: sen täytyy sietää tensiota ja kompressiota sekä joustaa ja liukua suhteessa ympäröiviin kudosrakenteisiin. Hermoa ympäröivien tukirakenteiden ansiosta hermokudos kykenee palautumaan, kun hermoon kohdistuva paine vapautetaan. Tämän opinnäytetyön tuotoksena kehitetyt opetusvideot alaraajojen perifeeristen hermojen neurodynaamisista harjoitteista ja niiden ohjaamisesta perustuvat hermokudoksen toiminnan palauttamiseen erilaisten liu’utus tai venytystekniikoiden avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille itseopiskelumateriaalia alaraajojen perifeeristen hermojen neurodynaamisista harjoitteista sekä niiden ohjaamisen perusteista. Tuotoksen tarkoituksena oli vahvistaa ja tukea opiskelijan ymmärrystä fysioterapiaprosessin ohjaamisesta perifeeristen hermojen toimintahäiriöissä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lahden ammattikorkeakoulu. Tuotteistamisprosessin etenemistä ohjailivat kohderyhmän ja toimeksiantajan toiveet.
Tuotteistamisprosessissa kehitettiin audiovisuaaliset opetusvideot, joita tuotettiin yhteensä kolme. Harjoitteet perustuvat hermojen anatomiseen kulkureittiin, tutkimustietoon ja toimeksiantajan pyynnöstä Michael Shacklockin periaatteisiin. Harjoitevideo koostuu neurodynaamisista slider- ja tensioner-harjoitteista. Harjoitteet rajattiin toimeksiantajan toiveesta plexus sacraliksen ja plexus lumbaliksen hermojen harjoitteisiin. Teoriavideot sisältävät tietoa tyypillisimmistä plexus lumbaliksen ja plexus sacraliksen vaurioista, neurofysiologiasta ja neurodynaamisten harjoitteiden perusteista sekä terapiaprosessin etenemisestä. Teoriavideoiden sisältö pohjautuu raporttiosuudessa koottuun teoria- ja tutkimustietoon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille itseopiskelumateriaalia alaraajojen perifeeristen hermojen neurodynaamisista harjoitteista sekä niiden ohjaamisen perusteista. Tuotoksen tarkoituksena oli vahvistaa ja tukea opiskelijan ymmärrystä fysioterapiaprosessin ohjaamisesta perifeeristen hermojen toimintahäiriöissä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lahden ammattikorkeakoulu. Tuotteistamisprosessin etenemistä ohjailivat kohderyhmän ja toimeksiantajan toiveet.
Tuotteistamisprosessissa kehitettiin audiovisuaaliset opetusvideot, joita tuotettiin yhteensä kolme. Harjoitteet perustuvat hermojen anatomiseen kulkureittiin, tutkimustietoon ja toimeksiantajan pyynnöstä Michael Shacklockin periaatteisiin. Harjoitevideo koostuu neurodynaamisista slider- ja tensioner-harjoitteista. Harjoitteet rajattiin toimeksiantajan toiveesta plexus sacraliksen ja plexus lumbaliksen hermojen harjoitteisiin. Teoriavideot sisältävät tietoa tyypillisimmistä plexus lumbaliksen ja plexus sacraliksen vaurioista, neurofysiologiasta ja neurodynaamisten harjoitteiden perusteista sekä terapiaprosessin etenemisestä. Teoriavideoiden sisältö pohjautuu raporttiosuudessa koottuun teoria- ja tutkimustietoon.