Puheäänen hyödyntäminen laulunopetuksessa
Katajamäki, Tiia (2017)
Katajamäki, Tiia
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133210
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee puheäänen hyödyntämistä laulunopetuksessa. Työ tarkastelee aihetta pop/jazz-laulun näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tuoda aiheesta kirjallista materiaalia, sillä se oli ennestään vähäistä. Työ antaa laulunopettajalle keinoja tiettyjen teknisten ja ilmaisullisten ongelmien ratkaisemiseen oppilaan puheääntä hyödyntäen. Se käy läpi myös yleisimpiä äänielimistön ongelmia.
Työn tarkoituksena oli löytää ratkaisuja joihinkin äänen toiminnallisiin häiriöihin ja näkökulmia puheäänen hyödyntämiseen laulunopetuksessa eri metodien kautta. Työn tarkoituksena oli myös tutustua eri metodeihin. Haastatteluissa esiin nousevat metodit olivat Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka (CVT), Alexander-tekniikka ja Estill Voice Training. Tämän lisäksi tutustuin pintapuolisemmin Speech Level Singing -tekniikkaan ja Ääntöbalanssi-äänenharjoitusohjelmaan.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toimintatutkimuksena kokemuksellisen oppimisen pohjalta. Työssä haastateltiin kolmea äänenkäytön ammattilaista käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi työhön kuului omat pitkäaikaiset observointini ääneni toiminnasta laulutunneilla ja niiden ulkopuolella.
Tutkimushaastattelujen ja oman toimintatutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tuloksena syntyi oma laulunopetuksen työkalupakki. Opinnäytetyötä voi hyödyntää laulajat ja laulunopettajat. Opinnäytetyöprosessi oli itselleni ammatillisesti kasvattava ja asiantuntijuutta laajentava kokemus.
Työn tarkoituksena oli löytää ratkaisuja joihinkin äänen toiminnallisiin häiriöihin ja näkökulmia puheäänen hyödyntämiseen laulunopetuksessa eri metodien kautta. Työn tarkoituksena oli myös tutustua eri metodeihin. Haastatteluissa esiin nousevat metodit olivat Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka (CVT), Alexander-tekniikka ja Estill Voice Training. Tämän lisäksi tutustuin pintapuolisemmin Speech Level Singing -tekniikkaan ja Ääntöbalanssi-äänenharjoitusohjelmaan.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toimintatutkimuksena kokemuksellisen oppimisen pohjalta. Työssä haastateltiin kolmea äänenkäytön ammattilaista käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lisäksi työhön kuului omat pitkäaikaiset observointini ääneni toiminnasta laulutunneilla ja niiden ulkopuolella.
Tutkimushaastattelujen ja oman toimintatutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tuloksena syntyi oma laulunopetuksen työkalupakki. Opinnäytetyötä voi hyödyntää laulajat ja laulunopettajat. Opinnäytetyöprosessi oli itselleni ammatillisesti kasvattava ja asiantuntijuutta laajentava kokemus.