Tempusta ilmiöksi ja toimintamalliksi : Case: Lahti2017-Kisakaupunki
Salomäki, Heidi (2016)
Salomäki, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051125
Tiivistelmä
Matkailu on nykyään isompi työllistäjä Päijät-Hämeen alueella kuin useammat teollisuudenalat. Päijät-Hämeen uusin matkailu- ja tapahtumastrategia tavoittelee Suomen kiinnostavimman tapahtumakaupungin asemaa sekä matkailu- ja tapahtumaelinkeinon kasvua entisestään tulevien vuosien aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata siihen, miten kaupunginosa, kaupunki tai maakunta voi yhteisen toimintamallin avulla hyödyntää alueellisia tapahtumia ja näin lisätä alueen houkuttelevuutta paitsi matkailijoiden myös paikallisten mielikuvissa. Tässä olennaisena elementtinä tunnistettiin ns. Kisakaupunki ilmiönä eli itse tapahtumapaikkaa laajempi näkyvyys, vaikuttavuus ja tunnelma tapahtumaa ennen, sen aikana ja sen jälkeen. Kisakaupungin tämän hetkistä tilaa selvitettiin tapaamalla keskustan yrittäjiä ja hyödyntämällä heille tehtyä palautekyselyä. Syksyn 2016 harjoittelujakson ajalta kertyi lisäksi hyödynnettävää hiljaista tietoa. Lisäksi järjestettiin osallistava työpaja, jolla kerättiin ideoita toimintamallin yritmessä olevilta tahoilta. Tärkeimpinä lähteinä toimi painettu kirjallisuus ilmiöistä sekä osallistamisesta. Tutkimusten tuloksista selvisi, että asukkaan ja yrittäjät ovat oma-aloitteisia toimimaan yhteisen tapahtumakokemuksen parantamiseksi. Toiminnallisen prosessin lopputuloksena syntyi ”Pelikirja”, jossa on kolme kategoriaa: ”Venue dressing, ”Support your local” sekä ”Specials”. Nämä kolme teemaa, jotka edustvat alueen ”puvustamista” erilaisin somistein ja ohjelmanumeroin, paikallisuuden esille nostamista sekä tapahtuma-spesiaaleja, nousivat vahvimpina esille tutkimusaineistoista.