Facebook yrityksen markkinointiviestinnässä
Vesikukka, Antti (2016)
Vesikukka, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219993
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miksi Intersport – kauppiaat käyttävät Facebookia osana markkinointiviestintäänsä. Tutkimuksella haluttiin, myös selvittää mitä hyötyjä kauppiaat kokevat Facebookin käytöstä saavansa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli urheiluvälineliike Intersport Tourula. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Facebook-markkinoinnista toimeksiantajalle.
Tärkeimpinä teoriakokonaisuuksina työssä käsiteltiin markkinointiviestintää sekä digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosiaalista mediaa ja Facebookia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, ja tiedonkeruu tehtiin kyselylomakkeella. Kyselylomake välitettiin vastaajille toimeksiantajan kautta sekä yksityisviestillä Facebookissa. Tutkimukseen saatiin yhteensä 27 vastausta.
Tulosten perusteella Intersport–kauppiaat näkevät Facebookin hyödyllisenä markkinointi- ja viestintäkanavana. Kauppiaiden mielestä Facebookin avulla on helppo ja hyvä parantaa kaupan brändiä ja tunnettavuutta. Facebook – markkinointi koetaan täydentävä tekijänä kauppojen markkinointiviestinnässä. Jatkotutkimuskohteina olisi esimerkiksi tutkia tarkemmin, mitä kaupat Facebookissa julkaisevat sekä miten he käyttävät muita sosiaalisen median kanavia markkinoinnissaan.
Tärkeimpinä teoriakokonaisuuksina työssä käsiteltiin markkinointiviestintää sekä digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosiaalista mediaa ja Facebookia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, ja tiedonkeruu tehtiin kyselylomakkeella. Kyselylomake välitettiin vastaajille toimeksiantajan kautta sekä yksityisviestillä Facebookissa. Tutkimukseen saatiin yhteensä 27 vastausta.
Tulosten perusteella Intersport–kauppiaat näkevät Facebookin hyödyllisenä markkinointi- ja viestintäkanavana. Kauppiaiden mielestä Facebookin avulla on helppo ja hyvä parantaa kaupan brändiä ja tunnettavuutta. Facebook – markkinointi koetaan täydentävä tekijänä kauppojen markkinointiviestinnässä. Jatkotutkimuskohteina olisi esimerkiksi tutkia tarkemmin, mitä kaupat Facebookissa julkaisevat sekä miten he käyttävät muita sosiaalisen median kanavia markkinoinnissaan.