”Odin, dva, tri, ulos!” : venäjän ja suomen kielen kehityksen tukeminen suomalais-venäläisessä päiväkodissa Miska-talossa
Hotanen, Natalia (2016)
Hotanen, Natalia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816451
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni toimintaympäristö oli kaksikielinen suomalais-venäläinen päiväkoti Miska-talo. Vuoden 2016 opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan kaksikielisen varhaiskasvatuksen tavoitteena on luoda pohjaa elinikäiselle kielten oppimiselle hyödyntämällä lasten kykyä luonnollisesti omaksua kieltä, tarjoamalla tilaisuuksia käyttää molempia kieliä toiminallisesti ja leikinomaisesti.
Lähtökohtana opinnäytetyössäni oli ajatus, että jokainen kieli on tärkeä, rikas ja säilyttämisen arvoinen. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu lasten kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksen keinoilla, äidinkielen merkityksestä maahanmuuttajataustaisille lapsille, kaksikielisyyden ilmiöstä ja toimivan kaksikielisyyden saavuttamisesta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli parantaa toimintaympäristön kielen kehittämistä tukevaa toimintaa. Kehittämistehtävänä oli laatia työmenetelmien kokoelman, joka olisi helposti käytettävissä ja jonka avulla kaikki Miska-talon kasvattajat ja harjoittelijat voisivat helposti toteuttaa lyhyitä hauskoja kielen kehitystä tukevia oppimistuokioita ilman esisuunnittelua ja suurempaa vaivaa. Työmenetelmien kokoelma on hyvin monipuolinen ja sisältää yhteensä 12 opettavaista peliä, kielileikkiä ja kielitajua edistävää tehtävää. Suurin osa työmenetelmistä soveltuu ensisijaisesti 5–6-vuotiaille, mutta niitä voidaan soveltaa myös yli 3-vuotiaille lapsille.
Toisena kehittämistehtävänä oli myös tiedotteen laatiminen kaksikielisyyden ilmiöstä ja kaksikielisyyden tukemisesta. Tiedote oli laadittu kahdella kielellä ja suunnattu sekä kaksikielisen päiväkodin kasvattajille että kaksikielisten lasten huoltajille.
Kehittämistyölle asetetut odotukset täyttyivät. Tuloksellinen yhteistyö keväällä 2016 kehittämistyöryhmän kanssa antoi minulle hyvää pohjaa kehittämistyön käynnistämiselle ja prosessin keskellä syksyllä 2016 sain myös ammattilaisten apua työmenetelmien valikoimiseen, rajaamiseen ja tuotoksen viimeistelyyn.
Lähtökohtana opinnäytetyössäni oli ajatus, että jokainen kieli on tärkeä, rikas ja säilyttämisen arvoinen. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu lasten kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksen keinoilla, äidinkielen merkityksestä maahanmuuttajataustaisille lapsille, kaksikielisyyden ilmiöstä ja toimivan kaksikielisyyden saavuttamisesta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli parantaa toimintaympäristön kielen kehittämistä tukevaa toimintaa. Kehittämistehtävänä oli laatia työmenetelmien kokoelman, joka olisi helposti käytettävissä ja jonka avulla kaikki Miska-talon kasvattajat ja harjoittelijat voisivat helposti toteuttaa lyhyitä hauskoja kielen kehitystä tukevia oppimistuokioita ilman esisuunnittelua ja suurempaa vaivaa. Työmenetelmien kokoelma on hyvin monipuolinen ja sisältää yhteensä 12 opettavaista peliä, kielileikkiä ja kielitajua edistävää tehtävää. Suurin osa työmenetelmistä soveltuu ensisijaisesti 5–6-vuotiaille, mutta niitä voidaan soveltaa myös yli 3-vuotiaille lapsille.
Toisena kehittämistehtävänä oli myös tiedotteen laatiminen kaksikielisyyden ilmiöstä ja kaksikielisyyden tukemisesta. Tiedote oli laadittu kahdella kielellä ja suunnattu sekä kaksikielisen päiväkodin kasvattajille että kaksikielisten lasten huoltajille.
Kehittämistyölle asetetut odotukset täyttyivät. Tuloksellinen yhteistyö keväällä 2016 kehittämistyöryhmän kanssa antoi minulle hyvää pohjaa kehittämistyön käynnistämiselle ja prosessin keskellä syksyllä 2016 sain myös ammattilaisten apua työmenetelmien valikoimiseen, rajaamiseen ja tuotoksen viimeistelyyn.