POLYKLOROPREENI MEKAANISET OMINAISUUDET : RIB-veneen ponttonin kiinnitys runkoon liimaliitoksella
Lappalainen, Otto-Aapeli (2016)
Lappalainen, Otto-Aapeli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025854
Tiivistelmä
RIB-veneen ponttoni kiinnitetään runkoon tavanomaisesti liimaliitoksella. Liimaliitoksen
lujuusominaisuuksista ei ole kuitenkaan kattavasti tutkittua tietoa eri tuotanto- ja
käyttöolosuhteissa. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää RIB-veneen ponttonirunko-
liimaliitokseen kohdistuvia voimia ja paineita, sekä tutkia liimaliitoksen mekaanisia
ominaisuuksia eri lämpötiloissa, liima-aineen kovettumisajoilla ja limiliitoksen pituudella. Työn
tarkoitus oli myös luoda kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksen testaamiseen hyvin
soveltuva testimenetelmä olemassa olevien standardoitujen testimenetelmien pohjalta.
Tutkimus toteutettiin laajana kirjallisuustutkimuksena, sekä arvioimalla olemassa olevien
testistandardien soveltuvuutta kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksen testaamiseen.
Työssä koestettiin kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksella tehtyjä koepaloja
sovelletulla testimenetelmällä, jolla pyrittiin simuloimaan käytön aiheuttamaa leikkaavaa
rasitusta liitokseen.
Työssä kehitettiin sovellettu testimenetelmä liimaliitoksen koestamiseen, sekä sovellettiin
olemassa olevaa veneen rakennemitoitus standardia ponttoniin kohdistuvan hydrodynaamisen
paineen laskentaan. Sovelletulla testimenetelmällä saatujen tulosten pohjalta lämpötilan nousu
ja liian lyhyt kovettumisaika vaikuttavat negatiivisesti liimaliitoksen mekaanisiin ominaisuuksiin.
Kokeilla pystyttiin varmistamaan, ettei limiliitoksen pituuden lisäyksellä tietyn pisteen jälkeen
saavuteta liimaliitoksen lujuusominaisuuksien huomattavaa parantumista.
lujuusominaisuuksista ei ole kuitenkaan kattavasti tutkittua tietoa eri tuotanto- ja
käyttöolosuhteissa. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää RIB-veneen ponttonirunko-
liimaliitokseen kohdistuvia voimia ja paineita, sekä tutkia liimaliitoksen mekaanisia
ominaisuuksia eri lämpötiloissa, liima-aineen kovettumisajoilla ja limiliitoksen pituudella. Työn
tarkoitus oli myös luoda kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksen testaamiseen hyvin
soveltuva testimenetelmä olemassa olevien standardoitujen testimenetelmien pohjalta.
Tutkimus toteutettiin laajana kirjallisuustutkimuksena, sekä arvioimalla olemassa olevien
testistandardien soveltuvuutta kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksen testaamiseen.
Työssä koestettiin kuitulujitemuovi-kuitulujitekangas-liimaliitoksella tehtyjä koepaloja
sovelletulla testimenetelmällä, jolla pyrittiin simuloimaan käytön aiheuttamaa leikkaavaa
rasitusta liitokseen.
Työssä kehitettiin sovellettu testimenetelmä liimaliitoksen koestamiseen, sekä sovellettiin
olemassa olevaa veneen rakennemitoitus standardia ponttoniin kohdistuvan hydrodynaamisen
paineen laskentaan. Sovelletulla testimenetelmällä saatujen tulosten pohjalta lämpötilan nousu
ja liian lyhyt kovettumisaika vaikuttavat negatiivisesti liimaliitoksen mekaanisiin ominaisuuksiin.
Kokeilla pystyttiin varmistamaan, ettei limiliitoksen pituuden lisäyksellä tietyn pisteen jälkeen
saavuteta liimaliitoksen lujuusominaisuuksien huomattavaa parantumista.