Grupptheraplay- inspirerade lekar som en mobbningsförebyggande metod inom dagvården
Uggeldahl, Linnea (2015)
Uggeldahl, Linnea
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819911
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett produktutvecklingsarbete som är med i en helhet omfattande totalt fyra examensarbeten. Beställaren är Esbo stad. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur man i Esbos svenskspråkiga daghem kan använda sig av grupptheraplay– inspirerade lekar i ett mobbningsförebyggande syfte. Den teoretiska referensramen genomsyras av socialpedagogiken med betoning på delaktighet, anknytningsteori, grupptheraplay och mobbning. Frågeställningarna i detta arbete är ”Vad är grupptheraplay” och ”Hur kan man förebygga mobbning med hjälp av samspelslekar”. Utifrån dessa frågeställningar utvecklades produkten ”Gruppo” en handbok med 10 stycken samspelslekar i mobbningsförebyggande syfte. I produktutvecklingen har använts litteratur och expertintervju. Från dessa har jag sedan utvecklat de lekar i anknytning till min teoretiska referensram. Produkten poängterar som sina huvudsakliga punkter: samspel, samhörighet, lustfylldhet och pedagogens roll i leken. Den slutliga produkten ger en ökad kunskap i mobbningsförebyggande arbete för daghemspersonalen i Esbo.