Laatujärjestelmän integroiminen tuotantoon ja tietojärjestelmään
Kärkkäinen, Ville-Antti (2015)
Kärkkäinen, Ville-Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417410
Tiivistelmä
Työssä integroitiin yrityksen laatujärjestelmä tuotantoon ja ICT-järjestelmään. Yrityksen nykyiset laatukäytännöt olivat osittain vanhentuneet, mikä oli näkynyt lopputarkastuksessa näkyneinä virheinä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada laadunhallinta osaksi päivittäistä toimintaa ja siten tarkastuksissa esiintyvät virheet vähenemään. Lisäksi tavoitteena oli saada hyödynnettyä nykyiset ICT-järjestelmät aiempaa tehokkaammin laadunhallinnassa yrityksen konsernitasolla. Tavoitteena oli myös saada yrityksen tuotannon tehokkuus, toimitustehokkuus, tuotteen käyttöaste ja asiakastyytyväisyys kasvamaan ja sitä kautta yrityksen kilpailukyky ja kannattavuus paremmaksi.
Työssä tutkittiin yrityksen laatukäytänteitä ja niissä esiintyviä ongelmia. Ongelmiksi paljastuivat tiedon keräyksen ja hallinnan käytänteet sekä epätarkat ja vanhentuneet toimintaohjeet ja -tavat. Ongelmiin puututtiin laatuun liittyvän teorian ja yrityksen työntekijöiden ideoiden avulla. Ongelmien ratkaisussa käytettiin muun muassa syy- ja seurausanalyysiä. Laatukäytänteitä ja laadunhallintaa pyrittiin kehittämään ja luomaan jatkuvan kehittämisen kulttuuri. Työssä käytettiin hyväksi laatukirjallisuutta ja Internet-lähteitä, jotka sisälsivät muun muassa työkaluja laadun kehittämiseen.
Työssä kehitettiin yritykselle toimintasuunnitelma, jolla laadunhallintaa saadaan parannettua. Yrityksen suurimpana laatuongelmana oli virheiden huomaaminen vasta lopputarkastuksessa. Toimintasuunnitelma sisältää menetelmiä, jotka ehkäisevät virheiden syntymisen. Menetelminä käytetään virheiden tilastoimista ja toimintaohjeiden päivittämistä selkeäksi. Kaikki työssä esitetyt toimet suoritetaan konsernitasolla. Suoritettavia toimenpiteitä tulevat olemaan tarkastuksien muokkaaminen ja toimintatapojen muuttaminen aiempaa kilpailukykyisemmäksi. Todelliset tulokset nähdään vuosien päästä, kun uudet laatukäytänteet on otettu käyttöön. Osa työn sisällöstä on jätetty pois yrityksen pyynnöstä. Täydellinen raportti säilytetään yrityksessä.
Työssä tutkittiin yrityksen laatukäytänteitä ja niissä esiintyviä ongelmia. Ongelmiksi paljastuivat tiedon keräyksen ja hallinnan käytänteet sekä epätarkat ja vanhentuneet toimintaohjeet ja -tavat. Ongelmiin puututtiin laatuun liittyvän teorian ja yrityksen työntekijöiden ideoiden avulla. Ongelmien ratkaisussa käytettiin muun muassa syy- ja seurausanalyysiä. Laatukäytänteitä ja laadunhallintaa pyrittiin kehittämään ja luomaan jatkuvan kehittämisen kulttuuri. Työssä käytettiin hyväksi laatukirjallisuutta ja Internet-lähteitä, jotka sisälsivät muun muassa työkaluja laadun kehittämiseen.
Työssä kehitettiin yritykselle toimintasuunnitelma, jolla laadunhallintaa saadaan parannettua. Yrityksen suurimpana laatuongelmana oli virheiden huomaaminen vasta lopputarkastuksessa. Toimintasuunnitelma sisältää menetelmiä, jotka ehkäisevät virheiden syntymisen. Menetelminä käytetään virheiden tilastoimista ja toimintaohjeiden päivittämistä selkeäksi. Kaikki työssä esitetyt toimet suoritetaan konsernitasolla. Suoritettavia toimenpiteitä tulevat olemaan tarkastuksien muokkaaminen ja toimintatapojen muuttaminen aiempaa kilpailukykyisemmäksi. Todelliset tulokset nähdään vuosien päästä, kun uudet laatukäytänteet on otettu käyttöön. Osa työn sisällöstä on jätetty pois yrityksen pyynnöstä. Täydellinen raportti säilytetään yrityksessä.