Markkinointiviestinnän kehittäminen : Salibandyseura Tropics
Kinnari, Elmeri (2015)
Kinnari, Elmeri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kolmannessa divisioonassa pelaavan Salibandy-seura Tropicsin markkinointiviestinnän kehittäminen. Seuraa oli helpompi tuoda näkyville, kun muut samalla sarjatasolla pelaavat joukkueet eivät markkinoi omaansa.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin erityisesti urheiluseuran näkökulmasta. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Työn kolmas tavoite oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Salibandyseura Tropics Ry:lle ja samalla avata myös markkinointiviestinnän teoriaa ja tuoda siihen myös urheilujoukkueiden kannalta huomioon otettavia näkökulmia. Työn neljäntenä tavoitteena oli nostaa urheiluseuran arvoa yritysten silmissä kehittämällä mainoskeinoja, joilla saadaan lisää näkyvyyttä molemmille osapuolille.
Tärkeä osa markkinointiviestinnän kehittämistä on suunnitelman laatiminen. Suunnitelmassa käydään läpi mitä markkinointiviestintäkeinoja käytetään missäkin tilanteessa. Markkinointiviestintäkeinojen avulla saadaan kohdistettua markkinointi eri kanavien kautta eri kohderyhmille. Suunnitelman avulla voidaan kohdistaa markkinointi mahdollisimman tehokkaasti oikealla tavalla oikeaan kohderyhmään.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin urheiluseuralle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla se pystyy lisäämään omaa näkyvyyttään. Suunnitelma toi seuralle uusia näkökulmia markkinointiviestintään sekä ohjasi heitä tehokkaampaan eri markkinointikanavien käyttämiseen. Työ antaa myös muille alemmilla sarja-tasoilla toimiville urheiluseuroille apua, miten he pystyvät vaikuttamaan omaan näkyvyyteensä.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin erityisesti urheiluseuran näkökulmasta. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Työn kolmas tavoite oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Salibandyseura Tropics Ry:lle ja samalla avata myös markkinointiviestinnän teoriaa ja tuoda siihen myös urheilujoukkueiden kannalta huomioon otettavia näkökulmia. Työn neljäntenä tavoitteena oli nostaa urheiluseuran arvoa yritysten silmissä kehittämällä mainoskeinoja, joilla saadaan lisää näkyvyyttä molemmille osapuolille.
Tärkeä osa markkinointiviestinnän kehittämistä on suunnitelman laatiminen. Suunnitelmassa käydään läpi mitä markkinointiviestintäkeinoja käytetään missäkin tilanteessa. Markkinointiviestintäkeinojen avulla saadaan kohdistettua markkinointi eri kanavien kautta eri kohderyhmille. Suunnitelman avulla voidaan kohdistaa markkinointi mahdollisimman tehokkaasti oikealla tavalla oikeaan kohderyhmään.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin urheiluseuralle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla se pystyy lisäämään omaa näkyvyyttään. Suunnitelma toi seuralle uusia näkökulmia markkinointiviestintään sekä ohjasi heitä tehokkaampaan eri markkinointikanavien käyttämiseen. Työ antaa myös muille alemmilla sarja-tasoilla toimiville urheiluseuroille apua, miten he pystyvät vaikuttamaan omaan näkyvyyteensä.