Epäsuorat valaistustekniikat 3ds Maxissa
Hietamies, Tanya (2015)
Hietamies, Tanya
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317242
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan epäsuoran valaistuksen tekniikoita 3D-ympäristössä, erityisesti keskittyen 3ds Max -mallinnusohjelmaan. Työssä selvitetään, mitä epäsuora valaistus tarkoittaa oikeassa- ja 3D-maailmassa sekä mitkä ovat sen vaikuttajat. Epäsuora valaistus on tärkeä tekniikka 3D-maailmassa kun tavoitellaan realistisesti uskottavaa valaistusta sekä realistisia renderöintejä. Työn taustalla onkin kiinnostus erilaisiin keinoihin luoda realismia 3D-kuviin. Erilaisiin epäsuoran valon työkaluihin tutustutaan 3ds Maxin näkökulmasta niin teorian kuin käytännönkin tasolla.
Teoriaosuutta käytetään pohjana kun siirrytään case-osuuteen, jossa tutkitaan epäsuoran valaistuksen luomista 3D-malliin Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alan opettajainhuoneesta. Käytännön osuudessa yhdistellään nykyaikana yleisimmin käytettyjä epäsuoran valaistuksen työkaluja, ja tutkitaan kuinka ne toimivat yhdessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada hyvä käsitys epäsuoran valaistuksen tekniikoiden toiminnasta 3ds Maxissa. Käytännön osuuden tarkoitus oli todentaa tutkittua tietoa ja päästä testaamaan yleisimmin käytettyjä työkaluja käytännössä. Lopputuloksena opettajainhuoneen 3D-malliin saatiin luotua epäsuora valaistus soveltaen teoriaosuudessa tutkittua informaatiota.
Teoriaosuutta käytetään pohjana kun siirrytään case-osuuteen, jossa tutkitaan epäsuoran valaistuksen luomista 3D-malliin Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alan opettajainhuoneesta. Käytännön osuudessa yhdistellään nykyaikana yleisimmin käytettyjä epäsuoran valaistuksen työkaluja, ja tutkitaan kuinka ne toimivat yhdessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada hyvä käsitys epäsuoran valaistuksen tekniikoiden toiminnasta 3ds Maxissa. Käytännön osuuden tarkoitus oli todentaa tutkittua tietoa ja päästä testaamaan yleisimmin käytettyjä työkaluja käytännössä. Lopputuloksena opettajainhuoneen 3D-malliin saatiin luotua epäsuora valaistus soveltaen teoriaosuudessa tutkittua informaatiota.