Markkinointisuunnitelma Siesta group Oy:lle
Savolainen, Kari (2015)
Savolainen, Kari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva markkinointisuunnitelma Siesta Group Oy nimiselle lasiterasseja valmistavalle yritykselle. Markkinointisuunnitelma tehtiin markkinointihenkilöstön haastatteluihin ja alan kirjallisuuteen pohjautuen. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on auttaa yritystä kohdentamaan markkinointiaan ja resurssejaan oikein. Suunnitelman tavoite on lisätä yrityksen tunnettavuutta, tehostaa markkinointia sekä kasvattaa liikevaihtoa pitkällä aikavälillä. Työn tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma suunniteltiin seuraavan kahden vuoden ajaksi.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinointia ja sen suunnittelua käsittelevästä ajankohtai-sesta kirjallisuudesta. Suoramyyntiä sekä sen suhdetta markkinointiin avattiin myös hieman. Tämä tietoperusta oli hyödyksi varsinaisen markkinointisuunnitelman luomisessa.
Tutkimusmuotona käytin toimintatutkimusta ja aineiston keräämiseen sekä kokoamiseen kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin markkinoinnista vastaaville henkilöille.
Haastatteluista kävi ilmi että markkinointi tarvitsee selkeitä ohjenuoria ja suunnitelmallisuutta pitkälle aikavälille. Tällä hetkellä yrityksen markkinointi on ollut enemmän impulsiivista ja lyhyen aikavälin suunnitelmiin perustuvaa toimintaa. Tutkimustuloksena syntyneen markkinointisuunnitelman on tarkoitus auttaa Siestaa jäsentämään markkinointiin käytettäviä resursseja sekä tuoda konkreettista tietoa ja hyötyä markkinointiin suoramyynnin näkökulmasta.
Markkinointisuunnitelma on käytettävissä sellaisenaan yrityksen markkinoinnin kehittämistä varten. Markkinointisuunnitelman tekemisestä ja toteuttamisesta onnistuttiin luomaan kattava kokonaisuus, jonka avulla Siesta pystyy toteuttamaan markkinointiaan tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikalenteri, jota hyödyntämällä yrityksen myyntihenkilöstö voi nähdä, mitä tapahtumia on tulossa sekä missä ja milloin tulevat tapahtumat tullaan järjestämään.
Jatkotoimenpiteinä yritystä kehotettiin tekemään digitaalinen markkinointisuunnitelma. luomaan edellytykset asiakassuhdemarkkinoinnille ja osallistamaan henkilökuntaa markkinoinnin suunnitteluun.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin markkinoinnin kulujen seurannan tehostamista ja toteutuksen seurannan valvomista ja vastuualueiden jakamista. Lisäksi tulisi miettiä, kuinka suoramyyntiä saisi tehostettua sosiaalisen median keinoin.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinointia ja sen suunnittelua käsittelevästä ajankohtai-sesta kirjallisuudesta. Suoramyyntiä sekä sen suhdetta markkinointiin avattiin myös hieman. Tämä tietoperusta oli hyödyksi varsinaisen markkinointisuunnitelman luomisessa.
Tutkimusmuotona käytin toimintatutkimusta ja aineiston keräämiseen sekä kokoamiseen kvalitatiivista puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin markkinoinnista vastaaville henkilöille.
Haastatteluista kävi ilmi että markkinointi tarvitsee selkeitä ohjenuoria ja suunnitelmallisuutta pitkälle aikavälille. Tällä hetkellä yrityksen markkinointi on ollut enemmän impulsiivista ja lyhyen aikavälin suunnitelmiin perustuvaa toimintaa. Tutkimustuloksena syntyneen markkinointisuunnitelman on tarkoitus auttaa Siestaa jäsentämään markkinointiin käytettäviä resursseja sekä tuoda konkreettista tietoa ja hyötyä markkinointiin suoramyynnin näkökulmasta.
Markkinointisuunnitelma on käytettävissä sellaisenaan yrityksen markkinoinnin kehittämistä varten. Markkinointisuunnitelman tekemisestä ja toteuttamisesta onnistuttiin luomaan kattava kokonaisuus, jonka avulla Siesta pystyy toteuttamaan markkinointiaan tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikalenteri, jota hyödyntämällä yrityksen myyntihenkilöstö voi nähdä, mitä tapahtumia on tulossa sekä missä ja milloin tulevat tapahtumat tullaan järjestämään.
Jatkotoimenpiteinä yritystä kehotettiin tekemään digitaalinen markkinointisuunnitelma. luomaan edellytykset asiakassuhdemarkkinoinnille ja osallistamaan henkilökuntaa markkinoinnin suunnitteluun.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin markkinoinnin kulujen seurannan tehostamista ja toteutuksen seurannan valvomista ja vastuualueiden jakamista. Lisäksi tulisi miettiä, kuinka suoramyyntiä saisi tehostettua sosiaalisen median keinoin.