PIKKUISEN PAREMPI ALKU : opas alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloitukseen
Haverinen, Päivi (2015)
Haverinen, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017028
Tiivistelmä
Haverinen, Päivi. Pikkuisen parempi alku - opas alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloitukseen. Helsinki, syksy 2015, 59 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Alle kolmivuotiaan lapsen aloittaessa päivähoidon koko perheen elämä muuttuu. Se miten aloitus sujuu ja miten lapsi ja perhe kokevat tulleensa kohdatuksi vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja vanhempien kokemaan päivähoidon laatuun jatkossakin. Toimivat aloituskäytännöt ovat siten osa laadukasta varhaiskasvatusta. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuminen päivähoidon arjessa vaatii tuekseen yhteisistä sopimuksista kertovia kirjallisia dokumentteja, jollainen Pikkuisen parempi alku-opaskin on. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä, helppokäyttöinen ja helposti päivitettävä opas alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloitusprosessista espoolaisen Lehtikasken päiväkodin käyttöön. Opasta käyttämällä päiväkodin kasvattaja saa nopeasti ja luotettavasti käsityksen siitä, miten alle kolmivuotiaan lapsen päivähoidon aloitusprosessi Lehtikasken päiväkodissa etenee ja mitä tekijöitä sitä suunniteltaessa ja toteutettaessa kannattaa ottaa huomioon.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produktio. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu alle kolmivuotiaan psykososiaalisesta kehityksestä, tempe-ramenttiteoriasta, kiintymyssuhdeteoriasta ja päivähoidon laatutekijöistä. Opinnäytetyötä tehdessä tutustuttiin kahteen samaa aihepiiriä koskevaan hankkeeseen ja niiden vaikuttavuutta mittaaviin tutkimuksiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä Lehtikasken päiväkodin johtajaa, että kahta alle kolmivuotiaitten lasten parissa työskentelevää kasvattajaa. Pikkuisen parempi alku-opas pohjautuu Lehtikasken päiväkodin käytäntöihin, jotka taas perustuvat Espoon kaupungin ohjeisiin alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloituksen järjestämisestä, sekä tähän liittyvästä tutustumiskäynnistä hoidon aloittavan lapsen kotiin.
Opinnäytetyöhön kuuluva opas tehtiin tiiviissä yhteistyössä Lehtikasken päiväkodin kanssa. Siitä kerättiin palautetta Lehtikasken päiväkodin työntekijöiltä sen tekemisen eri vaiheissa ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Valmis opas koettiin päiväkodissa selkeäksi ja helpoksi käyttää. Oppaan kieli-asu ja ulkonäkö olivat saadun palautteen perusteella soveltuvia tarkoitukseensa. Oppaan koettiin helpottavan henkilökunnan työtä aloitusprosessin lapsikohtaisessa suunnittelussa, työn toteutuksessa ja sen arvioinnissa. Valmis opas tulee Lehtikasken päiväkodin käyttöön ja sitä on mahdollista päivittää jatkossa tarpeen vaatiessa. Yhteisenä dokumenttina se selkeyttää sekä kasvatta-jien omaa työtä, että lasten ja vanhempien arkea päivähoidon asiakkaina
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoidon aloitus, lapsen psykososiaalinen kehitys, kasvatuskumppanuus, omahoitajuus, produktio
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Alle kolmivuotiaan lapsen aloittaessa päivähoidon koko perheen elämä muuttuu. Se miten aloitus sujuu ja miten lapsi ja perhe kokevat tulleensa kohdatuksi vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja vanhempien kokemaan päivähoidon laatuun jatkossakin. Toimivat aloituskäytännöt ovat siten osa laadukasta varhaiskasvatusta. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuminen päivähoidon arjessa vaatii tuekseen yhteisistä sopimuksista kertovia kirjallisia dokumentteja, jollainen Pikkuisen parempi alku-opaskin on. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä, helppokäyttöinen ja helposti päivitettävä opas alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloitusprosessista espoolaisen Lehtikasken päiväkodin käyttöön. Opasta käyttämällä päiväkodin kasvattaja saa nopeasti ja luotettavasti käsityksen siitä, miten alle kolmivuotiaan lapsen päivähoidon aloitusprosessi Lehtikasken päiväkodissa etenee ja mitä tekijöitä sitä suunniteltaessa ja toteutettaessa kannattaa ottaa huomioon.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produktio. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu alle kolmivuotiaan psykososiaalisesta kehityksestä, tempe-ramenttiteoriasta, kiintymyssuhdeteoriasta ja päivähoidon laatutekijöistä. Opinnäytetyötä tehdessä tutustuttiin kahteen samaa aihepiiriä koskevaan hankkeeseen ja niiden vaikuttavuutta mittaaviin tutkimuksiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä Lehtikasken päiväkodin johtajaa, että kahta alle kolmivuotiaitten lasten parissa työskentelevää kasvattajaa. Pikkuisen parempi alku-opas pohjautuu Lehtikasken päiväkodin käytäntöihin, jotka taas perustuvat Espoon kaupungin ohjeisiin alle kolmivuotiaitten lasten päivähoidon aloituksen järjestämisestä, sekä tähän liittyvästä tutustumiskäynnistä hoidon aloittavan lapsen kotiin.
Opinnäytetyöhön kuuluva opas tehtiin tiiviissä yhteistyössä Lehtikasken päiväkodin kanssa. Siitä kerättiin palautetta Lehtikasken päiväkodin työntekijöiltä sen tekemisen eri vaiheissa ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Valmis opas koettiin päiväkodissa selkeäksi ja helpoksi käyttää. Oppaan kieli-asu ja ulkonäkö olivat saadun palautteen perusteella soveltuvia tarkoitukseensa. Oppaan koettiin helpottavan henkilökunnan työtä aloitusprosessin lapsikohtaisessa suunnittelussa, työn toteutuksessa ja sen arvioinnissa. Valmis opas tulee Lehtikasken päiväkodin käyttöön ja sitä on mahdollista päivittää jatkossa tarpeen vaatiessa. Yhteisenä dokumenttina se selkeyttää sekä kasvatta-jien omaa työtä, että lasten ja vanhempien arkea päivähoidon asiakkaina
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoidon aloitus, lapsen psykososiaalinen kehitys, kasvatuskumppanuus, omahoitajuus, produktio