TUNNISTA, HOIDA, OHJAA : Ikääntyneen jalkojen perushoito - Koulutus kotihoidon henkilökunnalle.
Pessala, Anu; Ingelius, Mira (2015)
Pessala, Anu
Ingelius, Mira
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kouluttaa kotihoidon hoitohenkilökuntaa ikääntyneen hyvään jalkojen perushoitoon ja näin edistämään ikääntyneen jalkaterveyttä. Ennaltaehkäisevällä jalkaterveyttä edistävällä hoidolla voidaan paran-taa ikääntyneen toimintakykyä ja elämänlaatua sekä ehkäistä kaatumatapaturmia. Ikääntyneen jalat jäävät usein liian vähälle huomiolle. Opinnäytetyön toimeksiantajina olivat Lahden kaupungin kotihoito sekä Itä-Savon sairaanhoito-piiri SOSTERI, kotihoito. Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka tuloksena suunniteltiin koulutus-päivä.
Omahoidon merkitys on tärkeä ja hoidon ja ohjauksen on oltava asiakaslähtöistä jalkaterveyteen kannustavaa. Hoito-henkilökunta on avainasemassa ohjauksen antamisessa ja hoidon toteuttamisessa. Koulutus antoi koulutukseen osal-listujille tietoa myös milloin tulee ohjata ikääntynyt jalkaterapeutin hoitoon tai lääkäriin. Jokaisella ikääntyneellä tuli-si olla mahdollisuus vähintään kerran vuodessa jalkaterapeutin vastaanotolle. Jalkaterapeutti (AMK) on jalkojenhoi-don erityisosaaja.
Hoitohenkilökunnan tietojen ja taitojen päivittäminen täydennyskoulutuksella säännöllisesti kannustaa hoitohenkilö-kuntaa jalkaterveyttä edistävään hoito-otteeseen. Jalkaterveyden edistäminen on moniammatillista yhteistyötä.
Koulutuspalautteen perusteella koulutus oli tarpeellinen. Kotihoidon henkilökunta koki saavansa uutta tietoa, mutta myös vanhan kertaaminen koettiin hyväksi. Useampi koulutettava koki, että koulutus antoi lisää valmiuksia päivittäi-seen työhön ja ikääntyneiden jalkaterveyden merkitys korostui. Opinnäytetyö nosti esiin tarpeita muihin koulutuksiin hoitohenkilökunnalle, muun muassa erilaisia haavanhoitokoulutuksia ja diabeettisen riskijalan koulutusta.
Omahoidon merkitys on tärkeä ja hoidon ja ohjauksen on oltava asiakaslähtöistä jalkaterveyteen kannustavaa. Hoito-henkilökunta on avainasemassa ohjauksen antamisessa ja hoidon toteuttamisessa. Koulutus antoi koulutukseen osal-listujille tietoa myös milloin tulee ohjata ikääntynyt jalkaterapeutin hoitoon tai lääkäriin. Jokaisella ikääntyneellä tuli-si olla mahdollisuus vähintään kerran vuodessa jalkaterapeutin vastaanotolle. Jalkaterapeutti (AMK) on jalkojenhoi-don erityisosaaja.
Hoitohenkilökunnan tietojen ja taitojen päivittäminen täydennyskoulutuksella säännöllisesti kannustaa hoitohenkilö-kuntaa jalkaterveyttä edistävään hoito-otteeseen. Jalkaterveyden edistäminen on moniammatillista yhteistyötä.
Koulutuspalautteen perusteella koulutus oli tarpeellinen. Kotihoidon henkilökunta koki saavansa uutta tietoa, mutta myös vanhan kertaaminen koettiin hyväksi. Useampi koulutettava koki, että koulutus antoi lisää valmiuksia päivittäi-seen työhön ja ikääntyneiden jalkaterveyden merkitys korostui. Opinnäytetyö nosti esiin tarpeita muihin koulutuksiin hoitohenkilökunnalle, muun muassa erilaisia haavanhoitokoulutuksia ja diabeettisen riskijalan koulutusta.