”TÄÄL ON JÄTSKIMAA JA TÄN LÄTKÄNPELAAJAN VOI SYÖDÄ” : Leikkiä tukevat oppimisympäristöt esikouluikäisten lasten näkökulmasta
Niemi, Laura; Metsäranta, Katariina (2015)
Niemi, Laura
Metsäranta, Katariina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716644
Tiivistelmä
Metsäranta, Katariina & Niemi, Laura. ”Tääl on jätskimaa ja tän lätkänpelaajan voi syödä” – Leikkiä tukevat oppimisympäristöt esikouluikäisten lasten näkökulmasta. Helsinki, syksy 2015, 90 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaiset ominaisuudet oppimisympäristössä tukevat lapsen mielekästä ja laadukasta leikkiä lasten omasta näkökulmasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja se toteutettiin esikouluikäisten lasten kanssa Helsingin kaupungin päiväkoti Korallissa. Tutkimusaineisto kerättiin pienryhmätoimintana kevään 2015 aikana. Pienryhmissä lapset piirsivät maailman parhaan leikkitilan. Tutkimusaineistona käytettiin pienryhmätilanteissa syntynyttä videoitua materiaalia lasten keskusteluista. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat leikillisen oppimisympäristön ominaisuudet, joita ovat ruumiillisuus, emotionaalisuus, toiminnallisuus, oivaltaminen, yhteisöllisyys, narratiivisuus ja luovuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi leikkiä ja leikin eri muotoja leikin pedagogisen jaottelun mukaan. Leikillisen oppimisympäristön seitsemän ominaisuutta muodostavat pääteemat tutkimusaineistolle. Niillä oli tässä opinnäytetyössä keskeinen rooli teoreettisesta viitekehyksestä tulosten johtopäätöksiin saakka. Leikillisen oppimisympäristön ominaisuudet antoivat tutkimusaineiston analysoimiselle kattavat ja monipuoliset mahdollisuudet. Koko tutkimuksen aikana korostui lapsen äänen kuuleminen, ja se tehtiin lasta kunnioittaen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset kaipaisivat leikillisiin oppimisympäristöihin mahdollisuutta luovalle, mielikuvitukselliselle ja kokonaisvaltaisen liikkumisen mahdollistavalle leikille. Oppimisympäristöjä muokattaessa lasten ajatusten huomioiminen leikillisen oppimisympäristön ominaisuuksiin liittyen lisäisi lasten äänen kuulemista. Oppimisympäristö, jossa lapsella olisi turvallista tutkia ja tarkastella asioita uusista näkökulmista, tukisi lapsen kokonaisvaltaista oppimista ja kehitystä.
Asiasanat: leikillinen oppimisympäristö, leikki, varhaiskasvatus, lapsen osallisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaiset ominaisuudet oppimisympäristössä tukevat lapsen mielekästä ja laadukasta leikkiä lasten omasta näkökulmasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja se toteutettiin esikouluikäisten lasten kanssa Helsingin kaupungin päiväkoti Korallissa. Tutkimusaineisto kerättiin pienryhmätoimintana kevään 2015 aikana. Pienryhmissä lapset piirsivät maailman parhaan leikkitilan. Tutkimusaineistona käytettiin pienryhmätilanteissa syntynyttä videoitua materiaalia lasten keskusteluista. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat leikillisen oppimisympäristön ominaisuudet, joita ovat ruumiillisuus, emotionaalisuus, toiminnallisuus, oivaltaminen, yhteisöllisyys, narratiivisuus ja luovuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi leikkiä ja leikin eri muotoja leikin pedagogisen jaottelun mukaan. Leikillisen oppimisympäristön seitsemän ominaisuutta muodostavat pääteemat tutkimusaineistolle. Niillä oli tässä opinnäytetyössä keskeinen rooli teoreettisesta viitekehyksestä tulosten johtopäätöksiin saakka. Leikillisen oppimisympäristön ominaisuudet antoivat tutkimusaineiston analysoimiselle kattavat ja monipuoliset mahdollisuudet. Koko tutkimuksen aikana korostui lapsen äänen kuuleminen, ja se tehtiin lasta kunnioittaen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset kaipaisivat leikillisiin oppimisympäristöihin mahdollisuutta luovalle, mielikuvitukselliselle ja kokonaisvaltaisen liikkumisen mahdollistavalle leikille. Oppimisympäristöjä muokattaessa lasten ajatusten huomioiminen leikillisen oppimisympäristön ominaisuuksiin liittyen lisäisi lasten äänen kuulemista. Oppimisympäristö, jossa lapsella olisi turvallista tutkia ja tarkastella asioita uusista näkökulmista, tukisi lapsen kokonaisvaltaista oppimista ja kehitystä.
Asiasanat: leikillinen oppimisympäristö, leikki, varhaiskasvatus, lapsen osallisuus