Palvelupolku laaja-alaisia oppimisvaikeuksia omaavan nuoren koulutuksen ja työllistymisen mahdollistajana
Yli-Mannila, Asta; Rimpisuo-Hakala, Marjo-Riikka (2015)
Yli-Mannila, Asta
Rimpisuo-Hakala, Marjo-Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palvelupolun toimivuutta laaja-alaisia oppimisvaikeuksia omaavan nuoren koulutuksen ja työllistymisen mahdollistajana. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade r.y. vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön (VLK ry) Seinäjoen asiantuntijatoimikunta. Lähtökohtana työssämme oli VLK ry:n Seinäjoen asiantuntijatoimikunnan näkemys siitä, että palvelupolku on pirstaleinen, moniammatillinen yhteistyö ei toimi riittävän hyvin ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin eri kunnissa on erilaisia käytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja teemahaastatteluilla. Tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaista tukea on nuoren saatavilla siirtymävaiheissa peruskoulusta ammatilliseen opiskeluun ja työelämään ja onko tuki riittävää, kuinka yhteistyö toimii eri toimijoiden kesken sekä kuinka palvelupolkua voitaisiin kehittää, että nuoren työllistyminen tulevaisuudessa onnistuisi parhaiten. Tutkimuskohteeksi valittiin kolme eri kuntaa Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelta. Haastattelimme kahta nuoren vanhempaa sekä yhteensä kymmentä asiantuntijaa sosiaalitoimesta, terveydenhuollosta sekä sivistys- ja nuorisotoimesta.
Tutkimustuloksista nousi esille, että haasteita tuen piiriin pääsemiseksi aiheuttavat viranomaisten puutteelliset kyvyt tunnistaa kyseinen asiakasryhmä ja heidän tukitarpeensa. Tietosuoja ja salassapitovelvollisuus hankaloittavat moniammatillista työskentelyä ja tiedonsiirtoa siirtymävaiheissa. Kunnat järjestävät peruspalveluita
eri tavoin, jolloin asiakkaat ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Palvelupolun tärkeimmiksi kehittämisehdotuksiksi nimettiin pari- ja moniammatillisen työn lisääminen, hyvien käytänteiden jakaminen sekä laaja-alaisista oppimisvaikeuksista tiedottaminen työntekijöille. Tutkimustulosten perusteella koostettiin kolme erilaista palvelupolku – kuviota, jotka toimivat apuvälineenä nuoren tukipalveluja suunniteltaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja teemahaastatteluilla. Tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaista tukea on nuoren saatavilla siirtymävaiheissa peruskoulusta ammatilliseen opiskeluun ja työelämään ja onko tuki riittävää, kuinka yhteistyö toimii eri toimijoiden kesken sekä kuinka palvelupolkua voitaisiin kehittää, että nuoren työllistyminen tulevaisuudessa onnistuisi parhaiten. Tutkimuskohteeksi valittiin kolme eri kuntaa Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelta. Haastattelimme kahta nuoren vanhempaa sekä yhteensä kymmentä asiantuntijaa sosiaalitoimesta, terveydenhuollosta sekä sivistys- ja nuorisotoimesta.
Tutkimustuloksista nousi esille, että haasteita tuen piiriin pääsemiseksi aiheuttavat viranomaisten puutteelliset kyvyt tunnistaa kyseinen asiakasryhmä ja heidän tukitarpeensa. Tietosuoja ja salassapitovelvollisuus hankaloittavat moniammatillista työskentelyä ja tiedonsiirtoa siirtymävaiheissa. Kunnat järjestävät peruspalveluita
eri tavoin, jolloin asiakkaat ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Palvelupolun tärkeimmiksi kehittämisehdotuksiksi nimettiin pari- ja moniammatillisen työn lisääminen, hyvien käytänteiden jakaminen sekä laaja-alaisista oppimisvaikeuksista tiedottaminen työntekijöille. Tutkimustulosten perusteella koostettiin kolme erilaista palvelupolku – kuviota, jotka toimivat apuvälineenä nuoren tukipalveluja suunniteltaessa.