Kolmiulotteinen kylä jäänmurtajana : Katsaus kerhotoiminnan rakentamiseen sekä kehittämiseen lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta
Pursiainen, Tiia; Vahtera, Essi (2015)
Pursiainen, Tiia
Vahtera, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816063
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja tarkastelee laaja-alaisesti kerhotoiminnan aloittamista sekä sen kehittämismahdollisuuksia lapsen ja vanhemman väliseen vuorovaikutukseen liittyen. Pohjana on suunnittelemamme käsityöpainotteinen lapsi-vanhempi kerho, jossa lapset ja vanhemmat askartelivat ja rakensivat yhdessä kolmiulotteista kylää. Keskeisiä teemoja ovat luovuus, lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus, kiireetön yhdessäolo, käsityökasvatus varhaiskasvatuksessa, kerhotoiminta, sekä lasten ekologinen kulttuuri. Työmme aineisto pohjautuu pääosin havainnointiin sekä kyselylomakkeiden vastauksiin. Opinnäytetyömme yhtenä tavoitteena oli kartoittaa kerhon toimivuutta ja mahdollisuutta tulla osaksi Kansallisen Lastenliiton kerhotarjontaa. Työssä on kuvattu koko työprosessi ideointivaiheesta tulosten tarkasteluun ja pohdintaan.
Työn pohjalta voidaan olettaa tällaiselle kerholle olevan kysyntää. Havainnoinnin tuloksena voidaan myös todeta lasten ja vanhempien saavan tällaisella toiminnalla positiivisia kokemuksia sekä onnistumisen tunteita, jotka auttavat suhteen ylläpidossa. Yhteinen luova harrastus luo väylän aikuiselle päästä lähemmäs lapsen ajatusmaailmaa ja näkemyksiä. Aiheesta ei ole löydettävissä juurikaan aiempia tutkimuksia, joissa olisi yhdistetty käsityökasvatus kerhossa sekä lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutussuhde. Aiheessa voisikin olla potentiaalia tarkemmalle tutkimukselle ja kartoitukselle esimerkiksi kehitettäessä työmenetelmiä perhetyöhön.
Työn pohjalta voidaan olettaa tällaiselle kerholle olevan kysyntää. Havainnoinnin tuloksena voidaan myös todeta lasten ja vanhempien saavan tällaisella toiminnalla positiivisia kokemuksia sekä onnistumisen tunteita, jotka auttavat suhteen ylläpidossa. Yhteinen luova harrastus luo väylän aikuiselle päästä lähemmäs lapsen ajatusmaailmaa ja näkemyksiä. Aiheesta ei ole löydettävissä juurikaan aiempia tutkimuksia, joissa olisi yhdistetty käsityökasvatus kerhossa sekä lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutussuhde. Aiheessa voisikin olla potentiaalia tarkemmalle tutkimukselle ja kartoitukselle esimerkiksi kehitettäessä työmenetelmiä perhetyöhön.