ICT-linjan tiimiytyminen Tredussa : Yhteistyö ja yhteisöllisyys on avain johonkin sellaiseen, mihin ei kukaan voi yksin päästä.
Leivo, Väinö (2015)
Leivo, Väinö
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616520
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sähköosastolla ICT-opettajien yhteistyön ja opetuksen kehittämishankkeena. Nykyisessä kiristyvässä taloudellisessa tilanteessa oppilaitosten on tärkeää pystyä hyödyntämään rajallisia resurssejaan mahdollisimman hyvin, ja tällä työllä pyrittiin tarjoamaan välineitä siihen. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, niin kuin kaikessa muussakin opetustoimeen liittyvässä tehtävässä, on pystyttävä uudistumaan ja jatkuvasti kehittämään omaa työtään. Opinnäytetyössä kehitettiin opetusta yhteisöllisemmäksi ja opetuksen toimintaympäristöä muokattiin paremmin nykyaikaa vastaavaksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin työyhteisön tiimiytymiseen liittyvää problematiikkaa kouluympäristössä. Samalla perusteltiin tiimiytymisen etuja opetusalalle sovellettuna. Työhön liittyi läheisesti se, kuinka ICT-osaston opettajien osaamisalueita pystyttäisiin hyödyntämään tehokkaammin ja lisäämään eri linjojen käyttämien välineiden ja laitteistojen yhteiskäyttöä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kiltakoulutusta. Tämän kehitystyön tarkoituksena on luoda puitteet tiimitoiminnalle ja sen myötä mahdollistaa kiltakoulumaiset kokeilut Tredun ICT-osastolla. Kaikkia edellä mainittuja näkökulmia tutkittaessa otettiin huomioon ammatilliseen koulutuksen uusien opetussuunnitelmien mukanaan tuomien osaamispisteiden käyttöönotto.
Opinnäytetyötä varten kerätyssä kirjallisuudessa on keskitytty toiminnallisuuteen ja käytännönläheisyyteen sekä tiimiytymisen teoriaan. Opinnäytetyötä kuvaa parhaiten toiminnallinen kehitystyö.
Tämän työn tuloksia hyödynnetään konkreettisesti, kun ICT-tiimiä ryhdytään kehittämään lukuvuoden 2015 aikana, samoin kun ensimmäisiä kokeiluja tehdään kiltaopetuksen parissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin työyhteisön tiimiytymiseen liittyvää problematiikkaa kouluympäristössä. Samalla perusteltiin tiimiytymisen etuja opetusalalle sovellettuna. Työhön liittyi läheisesti se, kuinka ICT-osaston opettajien osaamisalueita pystyttäisiin hyödyntämään tehokkaammin ja lisäämään eri linjojen käyttämien välineiden ja laitteistojen yhteiskäyttöä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kiltakoulutusta. Tämän kehitystyön tarkoituksena on luoda puitteet tiimitoiminnalle ja sen myötä mahdollistaa kiltakoulumaiset kokeilut Tredun ICT-osastolla. Kaikkia edellä mainittuja näkökulmia tutkittaessa otettiin huomioon ammatilliseen koulutuksen uusien opetussuunnitelmien mukanaan tuomien osaamispisteiden käyttöönotto.
Opinnäytetyötä varten kerätyssä kirjallisuudessa on keskitytty toiminnallisuuteen ja käytännönläheisyyteen sekä tiimiytymisen teoriaan. Opinnäytetyötä kuvaa parhaiten toiminnallinen kehitystyö.
Tämän työn tuloksia hyödynnetään konkreettisesti, kun ICT-tiimiä ryhdytään kehittämään lukuvuoden 2015 aikana, samoin kun ensimmäisiä kokeiluja tehdään kiltaopetuksen parissa.