Kartläggning av investeringsbeslut av CRM-system : Case, Företag X
Södergård, Joakim (2015)
Södergård, Joakim
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916119
Tiivistelmä
Under ett personalmöte fick jag förfrågan av företag x ifall jag ville skriva mitt slutarbete åt dem om CRM-system. Företag x har inget CRM-system och är därför i behov av ett nytt system. I teoridelen beskrivs vad begreppet CRM betyder och innebär. Arbetet presenterar även olika faktorer som är av vikt vid en investering av ett CRM-system. Empiridelen innehåller intervjuer med två anställda från företag x och intervjuer med fem CRM-leverantörer. Syftet med intervjuerna är klargöra vad företag x söker och att avspegla vad som finns på marknaden. I empiridelen finns även investeringskalkyler som gör att det går att se vilket CRM-system som är ekonomiskt mest lönsamt. During a staff meeting I was asked by the case company if I wanted to write my thesis for them about CRM systems. The company does not have a CRM-system at the moment and is therefore in need of a new system. The theoretical part of the study describes the concept of CRM and what it is all about. This thesis includes also different factors that come into play when assessing an investment in a CRM system. The empirical study contains interviews with two employees from the case company as well as interviews with five CRM vendors. The aim of the interviews was to clarify what the case company wants and to reflect what is available on the market. The empirical study also includes investment calculations that makes it possible to see which CRM system is economically viable.