Pienryhmätoiminnan vaikutus lapsen ja päiväkotiryhmän arkeen
Kotasaari, Virve (2015)
Kotasaari, Virve
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115832
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pienryhmätoimintaa 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienryhmätoiminnan vaikutusta päiväkotiryhmän arkeen sekä sen vaikutusta lasten väliseen ja lapsen ja aikuisen väliseen vuorovaikutukseen päiväkodissa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen osallistuneen päiväkotiryhmän työntekijöitä, havainnoimalla pienryhmiä sekä suorittamalla kysely lasten vanhemmille. Pääasiallisena aineistona tutkimuksessa oli haastattelujen avulla kerätty materiaali. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi työntekijöiden sekä lasten vanhempien myönteiset kokemukset pienryhmätoiminnasta pysyvissä pienryhmissä. Pienryhmätoiminnan koettiin rauhoittaneen päiväkotiryhmän arkea sekä helpottaneen toimintaa ja siirtymätilanteita. Toiminnalla oli myös ryhmän yksilöiden välistä myönteistä vuorovaikutusta lisäävä merkitys. Pienryhmätoiminnan ansiosta työntekijät kykenivät huomioimaan yksittäisen lapsen paremmin. Tutkimuksen mukaan työ pienryhmässä koettiin melko sitovaksi, mutta työn mielekkyys oli lisääntynyt rauhallisemmaksi ja leppoisammaksi koetun ilmapiirin ansiosta.
Pienryhmätoiminnan myötä lapsi saa tarvitsemaansa huomiota sekä aikaa kehittyä ja kasvaa. Kasvattajalle pienryhmän ohjaaminen on mielekästä ja palkitsevaa, jolloin myös työssä jaksaminen paranee ja työmotivaatio säilyy. Pienryhmätoiminta lisää lasten sekä kasvattajien hyvinvointia päiväkodissa. Pienryhmätoiminta on toteutettavissa monin tavoin ja käytännöt sovellettavissa päiväkodin ja ryhmän mukaan. Pienryhmätoimintaa pyritään lisäämään varhaiskasvatuksessa, ja näin ollen tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pienryhmätoimintaa suunniteltaessa ja siihen siirryttäessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen osallistuneen päiväkotiryhmän työntekijöitä, havainnoimalla pienryhmiä sekä suorittamalla kysely lasten vanhemmille. Pääasiallisena aineistona tutkimuksessa oli haastattelujen avulla kerätty materiaali. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi työntekijöiden sekä lasten vanhempien myönteiset kokemukset pienryhmätoiminnasta pysyvissä pienryhmissä. Pienryhmätoiminnan koettiin rauhoittaneen päiväkotiryhmän arkea sekä helpottaneen toimintaa ja siirtymätilanteita. Toiminnalla oli myös ryhmän yksilöiden välistä myönteistä vuorovaikutusta lisäävä merkitys. Pienryhmätoiminnan ansiosta työntekijät kykenivät huomioimaan yksittäisen lapsen paremmin. Tutkimuksen mukaan työ pienryhmässä koettiin melko sitovaksi, mutta työn mielekkyys oli lisääntynyt rauhallisemmaksi ja leppoisammaksi koetun ilmapiirin ansiosta.
Pienryhmätoiminnan myötä lapsi saa tarvitsemaansa huomiota sekä aikaa kehittyä ja kasvaa. Kasvattajalle pienryhmän ohjaaminen on mielekästä ja palkitsevaa, jolloin myös työssä jaksaminen paranee ja työmotivaatio säilyy. Pienryhmätoiminta lisää lasten sekä kasvattajien hyvinvointia päiväkodissa. Pienryhmätoiminta on toteutettavissa monin tavoin ja käytännöt sovellettavissa päiväkodin ja ryhmän mukaan. Pienryhmätoimintaa pyritään lisäämään varhaiskasvatuksessa, ja näin ollen tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pienryhmätoimintaa suunniteltaessa ja siihen siirryttäessä.