Sijoitusneuvonnan rooli tulevaisuudessa
Sulin, Pauliina (2015)
Sulin, Pauliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015530
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sijoitusneuvonnan roolia tulevaisuudessa. Tavoitteena on haastattelujen avulla löytää keskeistä suuntaa siitä, mihin sijoitusneuvonta on tulevaisuudes-sa menossa. Mitkä tulevat olemaan ratkaisevia tekijöitä sijoitusneuvonnan antamisesta asi-akkaalle. Haastattelujen avulla haluttiin saada selville se, miten alan ammattilaiset kokevat sijoitusneuvonnan olevan tänä päivänä ja saada selville suuntaa mihin sijoitusneuvonnan rooli on muuttumassa asiakkaiden tietoisuuden lisääntyessä sijoittamisesta ja miten lainsää-däntö tulee mahdollisesti muuttumaan.
Suomalaisten varallisuus on kasvanut ja kiinnostus sekä ymmärrys sijoittamiseen on lisään-tynyt. Kuitenkin suomalaisten mieltämät sijoitusinstrumentit ja kohteet kuten tilitallettamiset ja kiinteistöt ovat suuri osa suomalaisen varallisuuden sijoituskohteista. Sijoitusneuvonnan roo-lia ei olla Suomessa määritelty, joka myös hankaloittaa sijoitusneuvojan työtä siinä, ettei asi-akkaat ymmärrä mitä neuvonnalla todellisuudessa halutaan asiakkaalle saavuttaa. Yksi han-kaloittavista tekijöistä on se, että sijoituspalveluita tarjoavat yritykset ovat olleet ja vieläkin ovat tuotelähtöisesti asiakkaita neuvomassa. Asiakkaan luottamus ei synny, jos asiakas ei itse koe saavansa arvoa sijoitusneuvonnasta. Mutta yksinomaan ei tämä ole sijoitusneuvojan tai sijoitusneuvonnan vikaa, vaan kokonaisuuden, joka sijoitusneuvojan ympärillä on: asiak-kaat, regulaatio ja liiketoimintamallit.
Tämä opinnäytetyö tehtiin vuoden 2015 aikana. Teoriat, joita opinnäytetyöässä ollaan käytet-ty pohjautuvat pankkitoiminnan, sijoittamisen ja asiakaslähtöisyyden -lähdekirjallisuuteen. Myös internetistä hyödynnettiin paljon finanssialan regulaatioon liittyviä lähteitä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri sijoitusalan ammattilaista eri sijoituspalveluita tarjoavista yrityksistä. Näin saatiin erilaisia näkökulmia, eikä keskitytty vain yhden sijoituspalvelun tarjoajan näkökulmaan. Haastattelut muodostettiin viitekehystä silmällä pitäen. Haastattelujen kautta yritettiin löytää opinnäytetyön ongelmaan, sijoitusneuvonnan rooliin tulevaisuudessa vastauksia, ajatuksia ja kehitysideoita.
Sijoitusneuvonnan rooliin vaikuttaa monia tekijöitä. Muuttamalla asioita detaljitasolla, kuten esimerkiksi sijoitusneuvojan kompetenssia tai liiketoimintamallia, ei kokonaisuutta voida kui-tenkaan muuttaa. On otettava huomioon, miten neuvojien tulisi muuttua, jotta sijoitusneuvon-ta olisi aidosti asiakaslähtöistä eikä taustalla toimintaa ohjaisi esimerkiksi sijoituspalveluja tarjoavan yrityksen oma etu, eli suurimmat palkkiosaannit.
Suomalaisten varallisuus on kasvanut ja kiinnostus sekä ymmärrys sijoittamiseen on lisään-tynyt. Kuitenkin suomalaisten mieltämät sijoitusinstrumentit ja kohteet kuten tilitallettamiset ja kiinteistöt ovat suuri osa suomalaisen varallisuuden sijoituskohteista. Sijoitusneuvonnan roo-lia ei olla Suomessa määritelty, joka myös hankaloittaa sijoitusneuvojan työtä siinä, ettei asi-akkaat ymmärrä mitä neuvonnalla todellisuudessa halutaan asiakkaalle saavuttaa. Yksi han-kaloittavista tekijöistä on se, että sijoituspalveluita tarjoavat yritykset ovat olleet ja vieläkin ovat tuotelähtöisesti asiakkaita neuvomassa. Asiakkaan luottamus ei synny, jos asiakas ei itse koe saavansa arvoa sijoitusneuvonnasta. Mutta yksinomaan ei tämä ole sijoitusneuvojan tai sijoitusneuvonnan vikaa, vaan kokonaisuuden, joka sijoitusneuvojan ympärillä on: asiak-kaat, regulaatio ja liiketoimintamallit.
Tämä opinnäytetyö tehtiin vuoden 2015 aikana. Teoriat, joita opinnäytetyöässä ollaan käytet-ty pohjautuvat pankkitoiminnan, sijoittamisen ja asiakaslähtöisyyden -lähdekirjallisuuteen. Myös internetistä hyödynnettiin paljon finanssialan regulaatioon liittyviä lähteitä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri sijoitusalan ammattilaista eri sijoituspalveluita tarjoavista yrityksistä. Näin saatiin erilaisia näkökulmia, eikä keskitytty vain yhden sijoituspalvelun tarjoajan näkökulmaan. Haastattelut muodostettiin viitekehystä silmällä pitäen. Haastattelujen kautta yritettiin löytää opinnäytetyön ongelmaan, sijoitusneuvonnan rooliin tulevaisuudessa vastauksia, ajatuksia ja kehitysideoita.
Sijoitusneuvonnan rooliin vaikuttaa monia tekijöitä. Muuttamalla asioita detaljitasolla, kuten esimerkiksi sijoitusneuvojan kompetenssia tai liiketoimintamallia, ei kokonaisuutta voida kui-tenkaan muuttaa. On otettava huomioon, miten neuvojien tulisi muuttua, jotta sijoitusneuvon-ta olisi aidosti asiakaslähtöistä eikä taustalla toimintaa ohjaisi esimerkiksi sijoituspalveluja tarjoavan yrityksen oma etu, eli suurimmat palkkiosaannit.