Työhyvinvointi Nerolan palvelukeskuksessa
Parkkinen, Mari; Keyriläinen, Tytti (2015)
Parkkinen, Mari
Keyriläinen, Tytti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka Nerolan palvelukeskuksen henkilökunta kokee työhyvinvointinsa. Palvelukeskuksella oli tarve laajemman työhyvinvointivointikyselyn toteuttamiseen. Opinnäytetyön muodossa vastausten analysointi on tarkempaa kuin kyselyn toteuttaminen palvelukeskuksen toimesta olisi ollut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvoinnin osa-alueita, työssä jaksamista ja johtajuutta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kysymykset, jotka kyselyn avulla esitettiin henkilökunnalle.
Kyselyn perusteella saatiin kuvattua henkilökunnan työssäjaksamista, työilmapiiriä, johtamista ja näiden vaikutusta heidän työhyvinvointiin. Kyselyllä selvitettiin myös henkilökunnan omia ajatuksia työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Kyselyn vastauksista selvisi, että henkilökuntaa kuormittavia tekijöitä ovat huono työvuoro-suunnittelu, heikko asioiden organisointi sekä sijaisten perehdyttäminen. Voimaa saadaan palvelutalon asukkaista ja työtovereista. Työilmapiiri koetaan vaihtelevaksi, jopa huonoksi. Johtaminen koetaan osittain hyväksi, mutta puutteitakin on. Kehittämisehdotuksia vastauksissa on runsaasti jokaiseen aihealueeseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvoinnin osa-alueita, työssä jaksamista ja johtajuutta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kysymykset, jotka kyselyn avulla esitettiin henkilökunnalle.
Kyselyn perusteella saatiin kuvattua henkilökunnan työssäjaksamista, työilmapiiriä, johtamista ja näiden vaikutusta heidän työhyvinvointiin. Kyselyllä selvitettiin myös henkilökunnan omia ajatuksia työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Kyselyn vastauksista selvisi, että henkilökuntaa kuormittavia tekijöitä ovat huono työvuoro-suunnittelu, heikko asioiden organisointi sekä sijaisten perehdyttäminen. Voimaa saadaan palvelutalon asukkaista ja työtovereista. Työilmapiiri koetaan vaihtelevaksi, jopa huonoksi. Johtaminen koetaan osittain hyväksi, mutta puutteitakin on. Kehittämisehdotuksia vastauksissa on runsaasti jokaiseen aihealueeseen.