Lapsen itsetunnon tukeminen ja vahvistaminen päiväkodissa
Pessi, Jenna; Lammi, Sonja (2015)
Pessi, Jenna
Lammi, Sonja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315383
Tiivistelmä
Tarkastelemme opinnäytetyössämme lapsen itsetunnon tukemista ja vahvistamista päiväkodissa. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lapsen itsetunto ja sen tukeminen ja vahvistaminen otetaan huomioon päiväkodin arjessa, ja miten kyseisen päiväkodin kasvattajat kokevat omassa työssään tukevansa ja vahvistavansa lapsen itsetuntoa. Yhteistyökumppaninamme toimi eräs Seinäjoen kaupungin päiväkoti, jossa tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Teoriaosuudessa käymme läpi itsetunnon käsitettä ja itsetunnon merkitystä lapselle ja hänen tulevaisuudelleen. Kerromme lisäksi päiväkodin kasvattajan roolista lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa, ja tuomme esille keinoja, joilla lapsen itsetuntoa voidaan kehittää. Kasvattajan roolin lisäksi avaamme hieman myös vanhempien roolia lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa.
Tutkimuksemme on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty fokusryhmähaastattelua. Analysoimme tutkimusaineistoamme sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme päätuloksena voimme todeta, että itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen käytetään päiväkodissa aikaa, vaikka se tapahtuukin osittain ilman erillistä suunnittelua. Lapsen itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen käytetään päiväkodissa monia erilaisia keinoja, kuten myönteistä palautteenantoa ja muuta toimintaa, joka keskittyy lapsen voimavaroihin heikkouksien sijaan.
Teoriaosuudessa käymme läpi itsetunnon käsitettä ja itsetunnon merkitystä lapselle ja hänen tulevaisuudelleen. Kerromme lisäksi päiväkodin kasvattajan roolista lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa, ja tuomme esille keinoja, joilla lapsen itsetuntoa voidaan kehittää. Kasvattajan roolin lisäksi avaamme hieman myös vanhempien roolia lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa.
Tutkimuksemme on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty fokusryhmähaastattelua. Analysoimme tutkimusaineistoamme sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme päätuloksena voimme todeta, että itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen käytetään päiväkodissa aikaa, vaikka se tapahtuukin osittain ilman erillistä suunnittelua. Lapsen itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen käytetään päiväkodissa monia erilaisia keinoja, kuten myönteistä palautteenantoa ja muuta toimintaa, joka keskittyy lapsen voimavaroihin heikkouksien sijaan.