Maailma kylässä -festivaali 2015 : Kävijätutkimus
Hakkarainen, Katri (2015)
Hakkarainen, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli jatkaa Maailma kylässä -festivaalin kehittämistä kävijätiedon avulla. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa festivaalikävijöistä, siitä mitä he tapahtumalta toivovat ja miten tapahtumaa voitaisiin jatkossa kehittää kävijöiden näkökulmasta. Itse festivaalin kehittämisen lisäksi haluttiin kehittää kävijätutkimuksen toteuttamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantaja Kepa ry:lle kävijätutkimus, jolla selvitettiin Maailma kylässä 2015 –festivaalin kävijöiden kokemuksia ja kulutuskäyttäytymistä festivaalialueella ja kävijöiden näkemyksiä Kepalle tärkeisiin teemoihin. Vuoden 2015 tuloksia verrattiin mahdollisilta osin kahden edellisvuoden kävijätutkimuksen tuloksiin. Tavoitteena oli lisäksi palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen kuvata kolmen erilaisen kävijäryhmän asiakaspersoonia ja vastaavia palvelupolkuja tapahtumassa. Kävijätutkimuksesta saadun tiedon pohjalta esitettiin myös kehittämisehdotuksia seuraavia Maailma kylässä –festivaaleja varten.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pääkäsitteenä kuluttamista. Kuluttamisen teoria lisättiin opinnäytetyöhön, jotta kävijöiden mielipiteitä kyettäisiin tarkistelemaan eri näkökulmista. Tapahtumien teoriaa käsiteltiin lyhyesti tapahtumien toiminnan ymmärtämiseksi.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus. Kävijätutkimus toteutettiin lomakehaastatteluina festivaaliviikonloppuna 23. - 24.5.2015. Haastattelutulokset analysoitiin ja kuvattiin kysymyksittäin joko kvantitatiivisesti vastatausprosentein tai kvalitatiivisesti sisällönanalysoinnein. Palvelumuotoilua sovellettiin persoona- ja palvelupolkukuvioissa.
Tutkimustuloksilla tuotettiin tietoa festivaalikävijöistä. Aiempien vuosien tuloksiin vertaamalla pyrittiin tarkastelemaan muutoksia kävijöissä ja heidän mielipiteissään. Muodostettujen kolmen kävijäprofiilin ja niitä vastaavien palvelupolkujen avulla koottiin toimeksiantajalle tietoa siitä, kuinka tapahtumassa voitaisiin jatkossa luoda yhä asiakaslähtöisempiä festivaali-kokemuksia. Esiin nousi vahvasti esimerkiksi festivaalialueen koko suhteutettuna siellä olevaan toimintaan. Kävijöiden sujuvan kulkemisen mahdollistamiseksi tulisi kulkuväyliin kiinnittää erityistä huomiota. Kävijätutkimuksen toteuttamisen kehittämiseksi käytännön toteutuksen suunnitteluun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantaja Kepa ry:lle kävijätutkimus, jolla selvitettiin Maailma kylässä 2015 –festivaalin kävijöiden kokemuksia ja kulutuskäyttäytymistä festivaalialueella ja kävijöiden näkemyksiä Kepalle tärkeisiin teemoihin. Vuoden 2015 tuloksia verrattiin mahdollisilta osin kahden edellisvuoden kävijätutkimuksen tuloksiin. Tavoitteena oli lisäksi palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen kuvata kolmen erilaisen kävijäryhmän asiakaspersoonia ja vastaavia palvelupolkuja tapahtumassa. Kävijätutkimuksesta saadun tiedon pohjalta esitettiin myös kehittämisehdotuksia seuraavia Maailma kylässä –festivaaleja varten.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin pääkäsitteenä kuluttamista. Kuluttamisen teoria lisättiin opinnäytetyöhön, jotta kävijöiden mielipiteitä kyettäisiin tarkistelemaan eri näkökulmista. Tapahtumien teoriaa käsiteltiin lyhyesti tapahtumien toiminnan ymmärtämiseksi.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus. Kävijätutkimus toteutettiin lomakehaastatteluina festivaaliviikonloppuna 23. - 24.5.2015. Haastattelutulokset analysoitiin ja kuvattiin kysymyksittäin joko kvantitatiivisesti vastatausprosentein tai kvalitatiivisesti sisällönanalysoinnein. Palvelumuotoilua sovellettiin persoona- ja palvelupolkukuvioissa.
Tutkimustuloksilla tuotettiin tietoa festivaalikävijöistä. Aiempien vuosien tuloksiin vertaamalla pyrittiin tarkastelemaan muutoksia kävijöissä ja heidän mielipiteissään. Muodostettujen kolmen kävijäprofiilin ja niitä vastaavien palvelupolkujen avulla koottiin toimeksiantajalle tietoa siitä, kuinka tapahtumassa voitaisiin jatkossa luoda yhä asiakaslähtöisempiä festivaali-kokemuksia. Esiin nousi vahvasti esimerkiksi festivaalialueen koko suhteutettuna siellä olevaan toimintaan. Kävijöiden sujuvan kulkemisen mahdollistamiseksi tulisi kulkuväyliin kiinnittää erityistä huomiota. Kävijätutkimuksen toteuttamisen kehittämiseksi käytännön toteutuksen suunnitteluun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.