Övergången från barn- till vuxenhabiliteringen för ungdomar med cerebral pares : En systematisk litteraturstudie
Levin, Emmelie; Ingves, Josefina (2015)
Levin, Emmelie
Ingves, Josefina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100315098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100315098
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet puutteita ja haasteita siirryttäessä lastenkuntouksesta aikuiskuntoutukseen. (Young et al. 2009) Siirtymisvaihetta parantaakseen täytyy puutteet ja haasteet tunnistaa. Tämä opinnäytetyö on taustatutkimus suuremmalle tutkimukselle jonka suorittaa Ira Jeglinsky. Tutkinnon tarkoitus on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta selvittää ja kartoittaa aikaisempia tutkimuksia koskien osallistumisesta kuntoutukseen ja siirryttäessä lastenkuntouksesta aikuiskuntoutukseen CP-vammaisten nuorison ja nuoret aikuisten keskuudessa. Tutkimus on rajoitettu etsimään näyttöjä vuodesta 2000 vuoteen 2015. Kirjallisuushaun tuloksena löydettiin 26 tutkimusta ja yksi artikkeli. Tietokannat joita käytettiin kirjallisuushaussa olivat Academic Search Elite (EBSCO), Cinahl, Google Scholar, Medic, Pedro, Pubmed, SagePub ja ScienceDirect. Valittu kirjallisuus laatutarkastettiin Forsberg ja Wengström (2013) mallin mukaan. Tulokseksi saatiin että nuoriso tunsi osittain osallistuvansa kuntoutukseensa sekä siirtymisvaiheeseensa. Useat puutteet ja haasteet koskien siirtymisvaihetta on havaittu. Todistetut haasteet siirtymisvaiheessa ovat esimerkiksi puutteellinen valmistautuminen, informoiminen ja kommunikointi. Tehdäkseen siirtymisvaiheen mahdollisimman sujuvasti on suositeltavaa esimerkiksi antaa parempaa suullista ja kirjallista informatiota ennen siirtymisvaihetta CP-vammaisille nuorille, nuorille aikuisille ja heidän vanhemmilleen. Tuloksen mukaan on suositeltavaa että siirtyminen tapahtuu vaiheittain ja lapset sekä heidän perheensä valmistautuvat siirtymävaiheeseen aikaisessa vaiheessa.
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet puutteita ja haasteita siirryttäessä lastenkuntouksesta aikuiskuntoutukseen. (Young et al. 2009) Siirtymisvaihetta parantaakseen täytyy puutteet ja haasteet tunnistaa. Tämä opinnäytetyö on taustatutkimus suuremmalle tutkimukselle jonka suorittaa Ira Jeglinsky. Tutkinnon tarkoitus on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta selvittää ja kartoittaa aikaisempia tutkimuksia koskien osallistumisesta kuntoutukseen ja siirryttäessä lastenkuntouksesta aikuiskuntoutukseen CP-vammaisten nuorison ja nuoret aikuisten keskuudessa. Tutkimus on rajoitettu etsimään näyttöjä vuodesta 2000 vuoteen 2015. Kirjallisuushaun tuloksena löydettiin 26 tutkimusta ja yksi artikkeli. Tietokannat joita käytettiin kirjallisuushaussa olivat Academic Search Elite (EBSCO), Cinahl, Google Scholar, Medic, Pedro, Pubmed, SagePub ja ScienceDirect. Valittu kirjallisuus laatutarkastettiin Forsberg ja Wengström (2013) mallin mukaan. Tulokseksi saatiin että nuoriso tunsi osittain osallistuvansa kuntoutukseensa sekä siirtymisvaiheeseensa. Useat puutteet ja haasteet koskien siirtymisvaihetta on havaittu. Todistetut haasteet siirtymisvaiheessa ovat esimerkiksi puutteellinen valmistautuminen, informoiminen ja kommunikointi. Tehdäkseen siirtymisvaiheen mahdollisimman sujuvasti on suositeltavaa esimerkiksi antaa parempaa suullista ja kirjallista informatiota ennen siirtymisvaihetta CP-vammaisille nuorille, nuorille aikuisille ja heidän vanhemmilleen. Tuloksen mukaan on suositeltavaa että siirtyminen tapahtuu vaiheittain ja lapset sekä heidän perheensä valmistautuvat siirtymävaiheeseen aikaisessa vaiheessa.