Erityiskasvatuksessa käytettävien tukimenetelmien ja -välineiden käyttö Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa
Virtanen, Essi (2015)
Virtanen, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114762
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli kartoittaa Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa käytettäviä erityiskasvatuksen tukimenetelmien ja –välineiden käyttöä. Tarkoituksenani oli kartoittaa minkälaisia menetelmiä ja välineitä käytetään, kuinka paljon ja miten niitä käytetään varhaiskasvatuksessa Pöytyällä.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee suomalaista varhaiskasvatusta ja erityiskasvatuksen roolia siinä. Teoriaosa käsittelee eritoten erityistä tukea varhaiskasvatuksessa ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen erityisyyttä. Teoriaosa käsittelee myös tukiviit-tomien ja kuvakorttien käyttöä päiväkodeissa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantitatiivinen. Opinnäytetyöhön liittyen jokaiseen Pöytyän kunnalliseen päiväkotiin lähetettiin kyselylomake ja lisäksi suoritettiin havainnointivierailu yhteen Pöytyän kunnallisista päiväkodeista. Kyselylomakkeet lähetettiin päiväkoteihin toukokuussa 2015 ja havainnointivierailu sijoittui elokuulle 2015.
Kartoitus osoitti, että Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa käytettiin yleisellä tasolla hyvin erityiskasvatuksessa sovellettavia tukimenetelmiä ja –välineitä. Kartoituksen avulla kerätty tieto osoittaa, että tukimenetelmien ja –välineiden käyttöä tulisi aktiivisemmin käyttää kaikkien päiväkodin lasten kanssa. Aktiivisella käytöllä pystyttiin Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa varmistamaan erityislapsille heidän tarvitsemansa tuki ja tukea sellaisia lapsia, joille tuen tarvetta ei ollut vielä todettu.
Kartoituksesta kävi ilmi myös, että päiväkodeissa kaivattiin lisää tukea erilaisten erityiskasvatuksessa sovellettavien tukimenetelmien ja –välineiden käyttöön. Kartoitus osoitti, että Pöytyällä kunnallisissa päiväkodeissa suhtauduttiin avoimesti erilaisten tukimenetelmien ja -välineiden käyttämiseen ja suurin osa päiväkodeista osoitti halua kehittää niiden käyttöä.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee suomalaista varhaiskasvatusta ja erityiskasvatuksen roolia siinä. Teoriaosa käsittelee eritoten erityistä tukea varhaiskasvatuksessa ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen erityisyyttä. Teoriaosa käsittelee myös tukiviit-tomien ja kuvakorttien käyttöä päiväkodeissa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantitatiivinen. Opinnäytetyöhön liittyen jokaiseen Pöytyän kunnalliseen päiväkotiin lähetettiin kyselylomake ja lisäksi suoritettiin havainnointivierailu yhteen Pöytyän kunnallisista päiväkodeista. Kyselylomakkeet lähetettiin päiväkoteihin toukokuussa 2015 ja havainnointivierailu sijoittui elokuulle 2015.
Kartoitus osoitti, että Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa käytettiin yleisellä tasolla hyvin erityiskasvatuksessa sovellettavia tukimenetelmiä ja –välineitä. Kartoituksen avulla kerätty tieto osoittaa, että tukimenetelmien ja –välineiden käyttöä tulisi aktiivisemmin käyttää kaikkien päiväkodin lasten kanssa. Aktiivisella käytöllä pystyttiin Pöytyän kunnallisissa päiväkodeissa varmistamaan erityislapsille heidän tarvitsemansa tuki ja tukea sellaisia lapsia, joille tuen tarvetta ei ollut vielä todettu.
Kartoituksesta kävi ilmi myös, että päiväkodeissa kaivattiin lisää tukea erilaisten erityiskasvatuksessa sovellettavien tukimenetelmien ja –välineiden käyttöön. Kartoitus osoitti, että Pöytyällä kunnallisissa päiväkodeissa suhtauduttiin avoimesti erilaisten tukimenetelmien ja -välineiden käyttämiseen ja suurin osa päiväkodeista osoitti halua kehittää niiden käyttöä.