Syömisongelmaisen pikkulapsen perhekeskeinen hoitotyö : Omahoitajien keinoja syömisen tukemiseen
Taijonlahti, Emmi (2015)
Taijonlahti, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perhekeskeisen hoitotyön keinoja tukea syömisongelmaista lasta ja hänen perhettään lapsella ollessa yksilöllisesti nimetty hoitaja. Työssä keskityttiin alle nelivuotiaisiin lapsiin, joista käytetään nimitystä pikkulapsi. Tehtäviksi rajautuivat pikkulasten syömisongelmien yleisten tekijöiden määritteleminen, syömisongelmaisen lapsen omahoitajien sekä perheiden syömisen edistämiskeinojen selvittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa perhekeskeisen hoitotyön näkökulmasta perheelle ja hoitohenkilökunnalle syömisongelmaisten pikkulasten syömisen edistämisestä toimimalla yhdessä perheen kanssa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, johon materiaali kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimustehtävien pohjalta tehtiin teemahaastattelurunko, jonka perusteella haastateltiin syömisongelmaisten lasten omahoitajina toimineita työntekijöitä toukokuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Opinnäytetyön tehtävät ja tavoitteet syntyivät työelämän tarpeesta. Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan osaston työelämäkontakti koki, että omahoitajuus on pienten lasten syömisongelmien hoidossa tärkeää.
Opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tuloksista ilmeni, että syömisongelmien taustalla voi olla elimelliset tekijät ja/tai vuorovaikutusongelma lapsen ja vanhemman välillä. Hoitotyön keinoiksi lapsen syömisen edistämisessä määrittyivät tilanteen katsastelu, lapsen yksilöllisyyden huomioiminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyminen sekä huomion kiinnittäminen vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Perhe huomioidaan lapsen hoitotyössä ohjaamalla vanhempia lapsen syöttämisessä, antamalla vanhemmille realistista informaatiota sekä tukemalla vanhempien jaksamista. Tuloksissa korostuivat perhelähtöisen hoitotyön sekä omahoitajuuden tärkeys.
Opinnäytetyön kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksena on syömisongelmien vuorovaikutuksellisten tekijöiden tutkiminen muualla kuin sairaalaympäristössä kuten päiväkodeissa ja tilapäishoitokodeissa. Myös syömisongelmaisen lapsen sisarusten osallisuutta syömisen edistämiskeinoihin voitaisiin tutkia, kuten myös allergioita syömisongelmiin liittyvänä tekijänä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, johon materiaali kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimustehtävien pohjalta tehtiin teemahaastattelurunko, jonka perusteella haastateltiin syömisongelmaisten lasten omahoitajina toimineita työntekijöitä toukokuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Opinnäytetyön tehtävät ja tavoitteet syntyivät työelämän tarpeesta. Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan osaston työelämäkontakti koki, että omahoitajuus on pienten lasten syömisongelmien hoidossa tärkeää.
Opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tuloksista ilmeni, että syömisongelmien taustalla voi olla elimelliset tekijät ja/tai vuorovaikutusongelma lapsen ja vanhemman välillä. Hoitotyön keinoiksi lapsen syömisen edistämisessä määrittyivät tilanteen katsastelu, lapsen yksilöllisyyden huomioiminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyminen sekä huomion kiinnittäminen vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Perhe huomioidaan lapsen hoitotyössä ohjaamalla vanhempia lapsen syöttämisessä, antamalla vanhemmille realistista informaatiota sekä tukemalla vanhempien jaksamista. Tuloksissa korostuivat perhelähtöisen hoitotyön sekä omahoitajuuden tärkeys.
Opinnäytetyön kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksena on syömisongelmien vuorovaikutuksellisten tekijöiden tutkiminen muualla kuin sairaalaympäristössä kuten päiväkodeissa ja tilapäishoitokodeissa. Myös syömisongelmaisen lapsen sisarusten osallisuutta syömisen edistämiskeinoihin voitaisiin tutkia, kuten myös allergioita syömisongelmiin liittyvänä tekijänä.