Kaupunkisuunnittelun pelillistäminen : pelimekanismien hyödyntäminen osallistavassa kaupunkisuunnittelussa. Case: Bay City Play
Linnoaho-Kaarre, Evi (2015)
Linnoaho-Kaarre, Evi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082914187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082914187
Tiivistelmä
Kaupungit tarvitsevat uusia työkaluja asukkaidensa näkemyksien kuulemiseen ja molemminpuolisen, ymmärrettävän vuorovaikutuksen mahdollistamiseen. Ongelmana on ollut muun muassa yhteisen kielen puute ja se, ettei osallistumista olla koettu kovinkaan houkuttelevana. Osallistamalla kaupunkilaisia jo suunnitteluprosessin alkuvaiheessa voitaisiin säästää resursseja suunnittelun myöhemmissä vaiheissa ja samalla sitouttaa heitä kaupungin kehittämiseen. Tarjoamalla uusia osallistumisen tapoja halutaan kaupunkilaisille – myös niille hiljaisemmille äänille - antaa mahdollisuus tulla kuulluksi ja samalla lisätä asukkaiden tyytyväisyyttä.
Ratkaisuksi tarjotaan pelillistettyä, osallistavaa kaupunkimuotoilutyökalua, Bay City Playta, joka toimii myös tämän opinnäytetyön case-esimerkkinä. Bay City Play on Lahden ammattikorkeakoulun ja Lahden kaupungin yhteinen co-designia hyödyntävä kehityshanke. Kehitettävän työkalun avulla halutaan saada vakioituja tuloksia, joita olisi mahdollista aidosti ottaa mukaan maankäytön- ja kaupunkisuunnittelun taustatietona. Sen tulisi olla skaalattavissa eri käyttötarkoituksiin ja monistettavissa helposti eri kaupunkeihin. Muotoilutyökalun avulla pyritään myös avaamaan suunnitteluprosessia osallistujille ja kertomaan sen reunaehdoista. Sen avulla kaupunkilaiset pyritään ottamaan mukaan suunnittelutyöhön arjen asiantuntijoina. Kaupunkimuotoilutyökalun avulla halutaan osallistaa, motivoida ja sitouttaa suunnitteluun myös niitä kaupunkilaisia, jotka eivät tähän mennessä ole kokeneet perinteisiä kuulemisia tai työpajoja mielenkiintoisina tai tehokkaina osallistumisen tapoina.
Opinnäytetyö on luonteeltaan taustoittava. Siinä selvitetään mitä ovat pelisuunnittelussa käytetyt, koukuttavaksi ja hauskaksi mielletyt mekanismit ja ydintoiminnot, sekä kuinka niitä voitaisiin hyödyntää kaupunkisuunnittelun pelillistämisessä. Tavoitteena on, että osallistuminen koettaisiin pelillistetyn työkalun avulla mahdollisimman houkuttelevana ja jo itsessään palkitsevana ja mielenkiintoisena. Opinnäytetyössä kartoitetaan myös niitä psykologisia ja inhimillisiä tekijöitä, jotka motivoivat ihmisiä toimimaan ja auttavat sitoutumaan johonkin toimintaan.
Teoreettisen materiaalin lisäksi opinnäytetyössä keskeisessä roolissa ovat Lahden ammattikorkeakoulun kesätyöpajoista kerätty seuranta-aineisto sekä työpajoissa tuotetut versiot pelistä. Ne toimivat osaltaan pohjana opinnäytetyön lopputuloksena esiteltävälle kombinaatiolle, johon on koottu yhteen kerättyä teoreettista taustatietoa sekä hyväksi ja mielenkiintoiseksi koettuja elementtejä pelisuunnittelun puolelta.
Bay City Play -hanke ja kehitystyö jatkuvat edelleen opinnäytetyön valmistuttua ja sen ensimmäistä versiota pilotoidaan Lahdessa syksyn 2015 aikana.
Ratkaisuksi tarjotaan pelillistettyä, osallistavaa kaupunkimuotoilutyökalua, Bay City Playta, joka toimii myös tämän opinnäytetyön case-esimerkkinä. Bay City Play on Lahden ammattikorkeakoulun ja Lahden kaupungin yhteinen co-designia hyödyntävä kehityshanke. Kehitettävän työkalun avulla halutaan saada vakioituja tuloksia, joita olisi mahdollista aidosti ottaa mukaan maankäytön- ja kaupunkisuunnittelun taustatietona. Sen tulisi olla skaalattavissa eri käyttötarkoituksiin ja monistettavissa helposti eri kaupunkeihin. Muotoilutyökalun avulla pyritään myös avaamaan suunnitteluprosessia osallistujille ja kertomaan sen reunaehdoista. Sen avulla kaupunkilaiset pyritään ottamaan mukaan suunnittelutyöhön arjen asiantuntijoina. Kaupunkimuotoilutyökalun avulla halutaan osallistaa, motivoida ja sitouttaa suunnitteluun myös niitä kaupunkilaisia, jotka eivät tähän mennessä ole kokeneet perinteisiä kuulemisia tai työpajoja mielenkiintoisina tai tehokkaina osallistumisen tapoina.
Opinnäytetyö on luonteeltaan taustoittava. Siinä selvitetään mitä ovat pelisuunnittelussa käytetyt, koukuttavaksi ja hauskaksi mielletyt mekanismit ja ydintoiminnot, sekä kuinka niitä voitaisiin hyödyntää kaupunkisuunnittelun pelillistämisessä. Tavoitteena on, että osallistuminen koettaisiin pelillistetyn työkalun avulla mahdollisimman houkuttelevana ja jo itsessään palkitsevana ja mielenkiintoisena. Opinnäytetyössä kartoitetaan myös niitä psykologisia ja inhimillisiä tekijöitä, jotka motivoivat ihmisiä toimimaan ja auttavat sitoutumaan johonkin toimintaan.
Teoreettisen materiaalin lisäksi opinnäytetyössä keskeisessä roolissa ovat Lahden ammattikorkeakoulun kesätyöpajoista kerätty seuranta-aineisto sekä työpajoissa tuotetut versiot pelistä. Ne toimivat osaltaan pohjana opinnäytetyön lopputuloksena esiteltävälle kombinaatiolle, johon on koottu yhteen kerättyä teoreettista taustatietoa sekä hyväksi ja mielenkiintoiseksi koettuja elementtejä pelisuunnittelun puolelta.
Bay City Play -hanke ja kehitystyö jatkuvat edelleen opinnäytetyön valmistuttua ja sen ensimmäistä versiota pilotoidaan Lahdessa syksyn 2015 aikana.