SIIVET 2020 - Keski-Suomen Ilmailumuseon uusi palvelukonsepti
Nikkilä, Kaisa (2015)
Nikkilä, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015083114217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015083114217
Tiivistelmä
Suomessa museoiden toiminta perustuu valtaosin julkiseen rahoitukseen, jonka määrä on viime vuosien aikana reaalisesti laskettuna pienentynyt. Vähäisempi raha ja kiristynyt kilpailu museoasiakkaiden ajasta olivat lähtökohtana tälle kehittämistyölle. Tarkoituksena oli laatia Keski-Suomen Ilmailumuseolle ehdotus SIIVET 2020 -palvelukonseptista, jonka tavoitteena on vahvistaa museon toimintaa taloudellisesti. Konseptin käyttöönotosta vastaa museo.
Teoreettinen ymmärrys palveluliiketoiminnasta, jota myös museotoiminta mitä suuremmassa määrin on, haettiin käyttämällä Tekesin luomaa palveluliiketoiminnan käsitejärjestelmää ja sen osia. Markkinointinäkökulma ja markkinointi strategisena valintana otettiin tutkimukseen mukaan Keski-Suomen Ilmailumuseon pyynnöstä. Kokonaisvaltaisen markkinointiviestinnän sisällyttäminen palveluliiketoimintaan on ajattelutapa, jolla saadaan merkittäviä etuja kilpailijoihin nähden.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin, ja siinä käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä sekä niiden yhdistelmiä. Merkittävimmät menetelmät olivat benchmarking ja Business Model Canvas. Muita käytettyjä menetelmiä olivat haastattelu, kysely sekä dokumentti- ja SWOT-analyysit.
Tutkimuksen pohjaksi hankittiin tietoa museotoiminnasta Suomessa ja Keski-Suomen Ilmailumuseosta sekä museokävijöiden motiiveista. Tutkimusaineistoa kerättiin vierailemalla tai muuten tutkimalla viittä museota Suomessa ja Espanjassa. Asiakasnäkemystä saatiin tekemällä museovieraiden keskuudessa kysely. Museovierailujen ja asiakaskyselyn perusteella merkittävästi esille nousivat sähköiset palvelut, uudet palvelutuotteet ja niiden kehittäminen. Myös tapahtumien järjestäminen ja sponsorointi nähtiin taloutta vahvistavina tekijöinä.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että pelkästään uusi palvelukonsepti ei riitä, vaan se vaatii taustalleen toiminnan uudelleenorganisoinnin. Uusi toimintamalli koostuu neljästä osa-alueesta ja ne muodostavat yhdessä timanttimuodostelman, jonka menestyksekäs toiminta riippuu jokaisesta osa-alueesta. Timanttimuodostelmamallin jälkeen laadittiin uusi SIIVET 2020 -palvelukonsepti, joka esitetään Business Model Canvas -työkalun avulla. Keskeinen tulos tutkimuksessa oli kokonaisvaltaisen markkinointiviestinnän ja asiakassegmentistä riippumattoman "Kaikki maksaa" -ideologian omaksuminen osana uutta SIIVET 2020 -palvelukonseptia.
Teoreettinen ymmärrys palveluliiketoiminnasta, jota myös museotoiminta mitä suuremmassa määrin on, haettiin käyttämällä Tekesin luomaa palveluliiketoiminnan käsitejärjestelmää ja sen osia. Markkinointinäkökulma ja markkinointi strategisena valintana otettiin tutkimukseen mukaan Keski-Suomen Ilmailumuseon pyynnöstä. Kokonaisvaltaisen markkinointiviestinnän sisällyttäminen palveluliiketoimintaan on ajattelutapa, jolla saadaan merkittäviä etuja kilpailijoihin nähden.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen keinoin, ja siinä käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä sekä niiden yhdistelmiä. Merkittävimmät menetelmät olivat benchmarking ja Business Model Canvas. Muita käytettyjä menetelmiä olivat haastattelu, kysely sekä dokumentti- ja SWOT-analyysit.
Tutkimuksen pohjaksi hankittiin tietoa museotoiminnasta Suomessa ja Keski-Suomen Ilmailumuseosta sekä museokävijöiden motiiveista. Tutkimusaineistoa kerättiin vierailemalla tai muuten tutkimalla viittä museota Suomessa ja Espanjassa. Asiakasnäkemystä saatiin tekemällä museovieraiden keskuudessa kysely. Museovierailujen ja asiakaskyselyn perusteella merkittävästi esille nousivat sähköiset palvelut, uudet palvelutuotteet ja niiden kehittäminen. Myös tapahtumien järjestäminen ja sponsorointi nähtiin taloutta vahvistavina tekijöinä.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että pelkästään uusi palvelukonsepti ei riitä, vaan se vaatii taustalleen toiminnan uudelleenorganisoinnin. Uusi toimintamalli koostuu neljästä osa-alueesta ja ne muodostavat yhdessä timanttimuodostelman, jonka menestyksekäs toiminta riippuu jokaisesta osa-alueesta. Timanttimuodostelmamallin jälkeen laadittiin uusi SIIVET 2020 -palvelukonsepti, joka esitetään Business Model Canvas -työkalun avulla. Keskeinen tulos tutkimuksessa oli kokonaisvaltaisen markkinointiviestinnän ja asiakassegmentistä riippumattoman "Kaikki maksaa" -ideologian omaksuminen osana uutta SIIVET 2020 -palvelukonseptia.