Yksityisten jakelupalvelu ja sen parantaminen sekä palvelun haasteet
Knuutinen, Tony (2015)
Knuutinen, Tony
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714154
Tiivistelmä
Työssä perehdytään tarkemmin neljän suurimman kansainvälisen kuriiriyri-tyksen lähetysten toimittamiseen. Nämä neljä suurinta ovat DHL, UPS, FedEx ja TNT. Toimeksiantajaa tässä työssä ei ole. Työhön päädyttiin sen takia, koska työskentelen eräässä edellä mainituista yrityksistä ja mielenkiinnosta alaa kohtaan.
Työssä on käytetty pohjana Google Formsilla tehtyä asiakaskyselyä, johon tuli kahden kuukauden aikana n. 50 vastausta, mutta Google Forms kadot-ti muutamat vastaukset joten lopullinen vastausten määrä jäi 43:een. Eli kovin suurta otantaa ei kyselyllä tavoitettu, mutta kattavuus kyselyllä oli koko Suomi.
Kyselyn tuloksista ja omista kokemuksista tulin siihen tulokseen, että asi-akkaiden tavoittamiseksi on tehtävä enemmän kuin nämä kyseiset yritykset todellisuudessa tekevät. Puhelimien antaminen kuljettajille olisi helpoin ja nopein ratkaisu asiakkaiden tavoittamiseksi. Nykyisellään kaikilla työnteki-jöillä ei ole yrityksen tarjoamaa puhelinta.
Työssä on tultu myös siihen päätelmään, että asiakaspalvelu näillä yrityksil-lä vaatii myös hyvin paljon työtä ja asiakaspalvelun toiminta tulee olemaan hyvin tärkeää varsinkin jos verkkokauppojen kasvu jatkuu nykyisellään. Myös yritysten noutopisteitä pitäisi lisätä ja mahdollisesti aukioloaikoihin pitäisi tehdä muutoksia. Yksityishenkilöiden jakeluaikoihin pitäisi tehdä muutoksia siten, että yksityisille ei suoritettaisi jakelua kuin 16-21 välisenä aikana sillä tuolloin yksityishenkilöt ovat kotona paremmin tavoitettavissa.
Työssä on käytetty pohjana Google Formsilla tehtyä asiakaskyselyä, johon tuli kahden kuukauden aikana n. 50 vastausta, mutta Google Forms kadot-ti muutamat vastaukset joten lopullinen vastausten määrä jäi 43:een. Eli kovin suurta otantaa ei kyselyllä tavoitettu, mutta kattavuus kyselyllä oli koko Suomi.
Kyselyn tuloksista ja omista kokemuksista tulin siihen tulokseen, että asi-akkaiden tavoittamiseksi on tehtävä enemmän kuin nämä kyseiset yritykset todellisuudessa tekevät. Puhelimien antaminen kuljettajille olisi helpoin ja nopein ratkaisu asiakkaiden tavoittamiseksi. Nykyisellään kaikilla työnteki-jöillä ei ole yrityksen tarjoamaa puhelinta.
Työssä on tultu myös siihen päätelmään, että asiakaspalvelu näillä yrityksil-lä vaatii myös hyvin paljon työtä ja asiakaspalvelun toiminta tulee olemaan hyvin tärkeää varsinkin jos verkkokauppojen kasvu jatkuu nykyisellään. Myös yritysten noutopisteitä pitäisi lisätä ja mahdollisesti aukioloaikoihin pitäisi tehdä muutoksia. Yksityishenkilöiden jakeluaikoihin pitäisi tehdä muutoksia siten, että yksityisille ei suoritettaisi jakelua kuin 16-21 välisenä aikana sillä tuolloin yksityishenkilöt ovat kotona paremmin tavoitettavissa.