Perhevalmennuksen kehittäminen-asiakastyytyväisyyskysely
Pätsi, Emilia (2015)
Pätsi, Emilia
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081814042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081814042
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tornion kaupungin äitiysneuvoloiden käyttöön. Tutkimuk-sen tarkoituksena oli kuvailla perhevalmennukseen osallistuneiden vanhem-pien kokemuksia, ja kerätä parannusehdotuksia kaupungin tarjoamasta perhe-valmennuksesta. Tavoitteena oli kehittää perhevalmennusta paremmin asiak-kaiden tarpeita vastaavaksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Aineisto kerättiin puo-listrukturoidulla kyselylomakkeella perhevalmennukseen osallistuneilta van-hemmilta (=19). Kyselylomakkeessa oli kysymyksiä perhevalmennuksen nyky-sisällöistä, ohjausmenetelmistä, asiakkaiden toiveista valmennuksen kehittä-misen suhteen sekä vertaistuesta. Tutkimuksen ollessa tutkittavan ilmiön ku-vailua, aineiston analysoinnissa käytettiin tunnuslukuja, ristiintaulukointia ja riippuvuusanalyyseja. Avoimien kysymysten kohdalla käytettiin sisällön ana-lyysia, jonka avulla vertailtiin vastauksissa esiintyviä aiheita ja etsittiin usein esiintyviä ilmaisuja.
Tutkimustulosten mukaan nykyisen perhevalmennuksen asiasisällöt vastaavat pääpiirteittäin osallistujien tarpeita, vaikka lisää toivottiin tietoa muun muassa erilaisista kivunlievitysmenetelmistä ja vauvan hoidosta. Ohjauksen sujuvuu-teen ja vuorovaikutukseen ohjaajien ja osallistujien välillä olisi syytä kiinnittää huomiota. Vertaistuen mahdollistajana perhevalmennus nähtiin hyvin pienes-sä roolissa.
Tutkimustulosten perusteella jatkossa perhevalmennuksessa tulisi kiinnittää huomiota terveydenhoitajien ohjausvalmiuksiin ja keskustelevan ilmapiirin luomiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Aineisto kerättiin puo-listrukturoidulla kyselylomakkeella perhevalmennukseen osallistuneilta van-hemmilta (=19). Kyselylomakkeessa oli kysymyksiä perhevalmennuksen nyky-sisällöistä, ohjausmenetelmistä, asiakkaiden toiveista valmennuksen kehittä-misen suhteen sekä vertaistuesta. Tutkimuksen ollessa tutkittavan ilmiön ku-vailua, aineiston analysoinnissa käytettiin tunnuslukuja, ristiintaulukointia ja riippuvuusanalyyseja. Avoimien kysymysten kohdalla käytettiin sisällön ana-lyysia, jonka avulla vertailtiin vastauksissa esiintyviä aiheita ja etsittiin usein esiintyviä ilmaisuja.
Tutkimustulosten mukaan nykyisen perhevalmennuksen asiasisällöt vastaavat pääpiirteittäin osallistujien tarpeita, vaikka lisää toivottiin tietoa muun muassa erilaisista kivunlievitysmenetelmistä ja vauvan hoidosta. Ohjauksen sujuvuu-teen ja vuorovaikutukseen ohjaajien ja osallistujien välillä olisi syytä kiinnittää huomiota. Vertaistuen mahdollistajana perhevalmennus nähtiin hyvin pienes-sä roolissa.
Tutkimustulosten perusteella jatkossa perhevalmennuksessa tulisi kiinnittää huomiota terveydenhoitajien ohjausvalmiuksiin ja keskustelevan ilmapiirin luomiseen.