Alle 3-vuotiaiden tunnekasvatus päiväkodissa
Tuominen, Tiina; Helenius, Tiina (2015)
Tuominen, Tiina
Helenius, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080713927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä tunnekasvatuksen toteutumisesta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä. Tavoitteena oli saada varhaiskasvattajat pohtimaan hyvin toteutuvaa tunnekasvatusta sekä tunnekasvatuksen kehittämismahdollisuuksia päiväkodissa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäytetyön tutkimuksen keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat alle 3-vuotiaiden lasten tunnekehitys, kiintymyssuhteen merkitys tunnekasvatuksessa ja sosiaalipedagoginen orientaatio tunnekasvatuksessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, johon aineistoa hankittiin videoimalla ja havainnoimalla alle 3-vuotiaita lapsia. Aineistoa hankittiin lisäksi alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajilta kyselylomakkeella ja ryhmähaastattelulla. Ryhmähaastattelussa sovellettiin tulevaisuuden muistelun menetelmää. Saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta toteutetaan osana arkea alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä. Tutkimuksessa ilmeni, että leikki, sadut, liikunta ja muut toiminnalliset menetelmät ovat hyvä tapa käsitellä tunteita pienten lasten kanssa. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena nähtiin varhaiskasvattajien roolin merkitys ja tärkeys alle 3-vuotiaiden lasten tunteiden ja tunnekasvatuksen tukemisessa kaikissa arjen tilanteissa. Varhaiskasvatuksessa todettiin tunnekasvatuksen olevan hyvin merkityksellistä ja tärkeätä.
Perheen kanssa tehtävään yhteistyöhön kasvattajat haluavat käyttää tulevaisuudessa enemmän aikaa ja huomioida koko perheen osallisuuden. Heidän mielestään tulisi kehittää pieniltä esiopetusikäisiin yltävä tavoitteellisen tunnekasvatuksen jatkumo. Kasvattajat korostivat leikin merkitystä ja sitä, että aikuisen pitäisi heittäytyä leikkiin enemmän. Haasteena kasvattajat näkevät arjen hektisyyden ja henkilökunnan vaihtuvuuden.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, johon aineistoa hankittiin videoimalla ja havainnoimalla alle 3-vuotiaita lapsia. Aineistoa hankittiin lisäksi alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajilta kyselylomakkeella ja ryhmähaastattelulla. Ryhmähaastattelussa sovellettiin tulevaisuuden muistelun menetelmää. Saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta toteutetaan osana arkea alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä. Tutkimuksessa ilmeni, että leikki, sadut, liikunta ja muut toiminnalliset menetelmät ovat hyvä tapa käsitellä tunteita pienten lasten kanssa. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena nähtiin varhaiskasvattajien roolin merkitys ja tärkeys alle 3-vuotiaiden lasten tunteiden ja tunnekasvatuksen tukemisessa kaikissa arjen tilanteissa. Varhaiskasvatuksessa todettiin tunnekasvatuksen olevan hyvin merkityksellistä ja tärkeätä.
Perheen kanssa tehtävään yhteistyöhön kasvattajat haluavat käyttää tulevaisuudessa enemmän aikaa ja huomioida koko perheen osallisuuden. Heidän mielestään tulisi kehittää pieniltä esiopetusikäisiin yltävä tavoitteellisen tunnekasvatuksen jatkumo. Kasvattajat korostivat leikin merkitystä ja sitä, että aikuisen pitäisi heittäytyä leikkiin enemmän. Haasteena kasvattajat näkevät arjen hektisyyden ja henkilökunnan vaihtuvuuden.