Terveyttä edistävät koulukiusaamisen ehkäisemisen menetelmät - opas Nuorimieli-toiminnalle
Leinonen, Katri; Mikkonen, Hanna-Riikka (2015)
Leinonen, Katri
Mikkonen, Hanna-Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080513914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080513914
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on koulussa tapahtuvaa haukkumista, yksin jättämistä, ilkeitä puheita takanapäin tai mitä tahansa sellaista toimintaa, jolla pyritään vahingoittamaan tai loukkaamaan toista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan peruskoulun 8. ja 9. luokkien pojista kiusaamisen uhreiksi joutui vähintään kerran viikossa lukukauden aikana 8 prosenttia ja tytöistä 6 prosenttia. Terveyden edistäminen tarkoittaa on yksilön tai ryhmän fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden parantamista.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin mukaisesti ja sen tuloksena tehtiin opas. Tarkoituksena oli kuvata peruskouluikäisten koulukiusaamista ja sen terveyttä edistävää ehkäisemistä. Tavoitteena oli tukea oppaan avulla peruskouluikäisten terveyttä edistävää koulukiusaamisen ehkäisemistä. Tutkimustehtävät olivat, mitä on koulukiusaaminen ja sen terveyttä edistävä ehkäiseminen sekä millainen opas tukee terveyttä edistävää koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä.
Koulukiusaamista ehkäisevä opas koottiin Nuorimieli-toiminnan henkilökunnan kiusaamista ehkäisevän toiminnan tueksi. Heillä ei ollut aikaisemmin käytössä koostettua opasta koulukiusaamisesta, mitä he voisivat käyttää kiusaamista ennaltaehkäisevässä ohjauksessa hyödykseen. Nuorimieli-toiminta on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jonka tavoitteena on nuorten tukeminen. Se toteuttaa kiusaamista en-naltaehkäisevää työtä ja järjestää kiusaamiseen liittyen vertaistukiryhmiä.
Oppaan toimivuutta ja ulkonäköä arvioitiin kyselyn avulla ja siitä saatuja vastauksia induktiivisellä sisällönanalyysillä. Vastauksista kävi ilmi, että oppaan ulkonäkö ja sisältö ovat selkeitä sekä kiinnostavia. Koulukiusaamisesta on kerrottu laajasti ja opasta voi hyödyntää Nuorimieli -toiminnan yhteistyökumppanit. Oppaasta löytyy selkeät tiedot, ohjeet ja yhteystiedot, joiden avulla Nuorimieli -toiminta voi eh-käistä sekä puuttua koulukiusaamiseen ja siten edistää peruskouluikäisten terveyttä.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla Nuorimieli -toiminnan nuorten kiusaamiskokemusten selvittäminen tai miten Koulukiusaaminen -opas on auttanut Nuorimieli -toiminnan henkilökuntaa kiusaamista ehkäisevässä toiminnassa.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin mukaisesti ja sen tuloksena tehtiin opas. Tarkoituksena oli kuvata peruskouluikäisten koulukiusaamista ja sen terveyttä edistävää ehkäisemistä. Tavoitteena oli tukea oppaan avulla peruskouluikäisten terveyttä edistävää koulukiusaamisen ehkäisemistä. Tutkimustehtävät olivat, mitä on koulukiusaaminen ja sen terveyttä edistävä ehkäiseminen sekä millainen opas tukee terveyttä edistävää koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä.
Koulukiusaamista ehkäisevä opas koottiin Nuorimieli-toiminnan henkilökunnan kiusaamista ehkäisevän toiminnan tueksi. Heillä ei ollut aikaisemmin käytössä koostettua opasta koulukiusaamisesta, mitä he voisivat käyttää kiusaamista ennaltaehkäisevässä ohjauksessa hyödykseen. Nuorimieli-toiminta on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jonka tavoitteena on nuorten tukeminen. Se toteuttaa kiusaamista en-naltaehkäisevää työtä ja järjestää kiusaamiseen liittyen vertaistukiryhmiä.
Oppaan toimivuutta ja ulkonäköä arvioitiin kyselyn avulla ja siitä saatuja vastauksia induktiivisellä sisällönanalyysillä. Vastauksista kävi ilmi, että oppaan ulkonäkö ja sisältö ovat selkeitä sekä kiinnostavia. Koulukiusaamisesta on kerrottu laajasti ja opasta voi hyödyntää Nuorimieli -toiminnan yhteistyökumppanit. Oppaasta löytyy selkeät tiedot, ohjeet ja yhteystiedot, joiden avulla Nuorimieli -toiminta voi eh-käistä sekä puuttua koulukiusaamiseen ja siten edistää peruskouluikäisten terveyttä.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla Nuorimieli -toiminnan nuorten kiusaamiskokemusten selvittäminen tai miten Koulukiusaaminen -opas on auttanut Nuorimieli -toiminnan henkilökuntaa kiusaamista ehkäisevässä toiminnassa.