Kestävyydestä viestiminen maaseutumatkailuyrityksen kotisivuilla
Ruostetsaari, Miia (2015)
Ruostetsaari, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080413899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080413899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli KESMA II -hanke. Työn tavoite oli tutkia, miten maaseutumatkailuyrityksen kannattaa kirjallisesti viestiä kotisivuillaan kestävyydestä. Viitekehyksenä oli kestävä matkailu ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen osa-alueen kannalta. Työssä oli mukana kolme keskisuomalaista maaseutumatkailun pilottiyritystä: Nukula, Purola Farm ja Taulun Kartano.
Tutkimustapa oli pääasiassa kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin kyselyillä, joissa kysymykset olivat avoimia. Kyselyitä jaettiin markkinoilla oleville asiakkaille, hotellissa majoittujille ja matkailun toimijoille. Tiedonkeruu tapahtui syksyn ja talven 2014 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 55 kappaletta.
Tuloksista ilmeni, että etenkin kulttuurisen ja ekologisen kestävyyden osa-alueita kannattaa korostaa
markkinointiviestinnässä. Maaseutumatkailuyritysten tulisi korostaa ainutlaatuisuuttaan ja erityispiirteitä. Vastausten perusteella Nukulan markkinoinnissa pitäisi korostaa mahdollisuutta rentoutumiseen, kohteen rauhallisuutta ja mystisyyttä. Purola Farmin tulisi korostaa markkinoinnissa ekologisuutta ja perinteisyyttä. Taulun Kartanon kannattaa painottaa markkinoinnissaan luomua sekä kohteen kauneutta ja historiallisuutta.
Työ on ajankohtainen ja hyödyllinen maaseutumatkailuyrittäjille. Toimeksiantaja ja maaseutumatkailuyritykset voivat hyödyntää tutkimustuloksia markkinoidessaan kestävyyttä.
Tutkimustapa oli pääasiassa kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin kyselyillä, joissa kysymykset olivat avoimia. Kyselyitä jaettiin markkinoilla oleville asiakkaille, hotellissa majoittujille ja matkailun toimijoille. Tiedonkeruu tapahtui syksyn ja talven 2014 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 55 kappaletta.
Tuloksista ilmeni, että etenkin kulttuurisen ja ekologisen kestävyyden osa-alueita kannattaa korostaa
markkinointiviestinnässä. Maaseutumatkailuyritysten tulisi korostaa ainutlaatuisuuttaan ja erityispiirteitä. Vastausten perusteella Nukulan markkinoinnissa pitäisi korostaa mahdollisuutta rentoutumiseen, kohteen rauhallisuutta ja mystisyyttä. Purola Farmin tulisi korostaa markkinoinnissa ekologisuutta ja perinteisyyttä. Taulun Kartanon kannattaa painottaa markkinoinnissaan luomua sekä kohteen kauneutta ja historiallisuutta.
Työ on ajankohtainen ja hyödyllinen maaseutumatkailuyrittäjille. Toimeksiantaja ja maaseutumatkailuyritykset voivat hyödyntää tutkimustuloksia markkinoidessaan kestävyyttä.