Påverkar konst och kultur ett lands brand?
Hytönen, Emilia (2015)
Hytönen, Emilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080313893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015080313893
Tiivistelmä
I dagens globaliserade värld konkurrerar länderna med varandra om turister, handel, investeringar och uppmärksamhet. I detta har branding blivit ett sätt för ett land att urskilja sig från andra, och på så sätt blivit en av ländernas främsta konkurrensstrategier. Att branda ett land, nation branding, handlar om att försöka påverka och forma den uppfattning och image som finns om ett land. Nation branding går att dela in i tre kategorier - ekonomi, politik och kultur.
Det här arbetet fokuserar på den kulturella aspekten av branding och syftet med examensarbetet är att undersöka kulturens roll i nation branding. Ett lands brand kan ses som landets identitet utåt, och ett starkt landsbrand har visat sig vara en stor fördel då det gäller att attrahera turister och stärka exporten. De två centrala frågorna i det här arbetet är ”påverkar konst och kultur ett lands brand?” och ”kan man använda kultur som ett verktyg i brandingen?”
Arbetet utfördes som en allmän litteraturstudie, där jag studerade artiklar och rapporter om nation branding. För att få en inblick i hur konst och kultur påverkar Finlands brand har jag valt ut fem kulturaktörer och studerat hur de arbetar internationellt. Både från rapporter och aktörer kom det fram att kultur är en viktig del om man vill ha ett starkt landsbrand.
Det här arbetet fokuserar på den kulturella aspekten av branding och syftet med examensarbetet är att undersöka kulturens roll i nation branding. Ett lands brand kan ses som landets identitet utåt, och ett starkt landsbrand har visat sig vara en stor fördel då det gäller att attrahera turister och stärka exporten. De två centrala frågorna i det här arbetet är ”påverkar konst och kultur ett lands brand?” och ”kan man använda kultur som ett verktyg i brandingen?”
Arbetet utfördes som en allmän litteraturstudie, där jag studerade artiklar och rapporter om nation branding. För att få en inblick i hur konst och kultur påverkar Finlands brand har jag valt ut fem kulturaktörer och studerat hur de arbetar internationellt. Både från rapporter och aktörer kom det fram att kultur är en viktig del om man vill ha ett starkt landsbrand.