Elevers delaktighet i den grundläggande utbildningen i Sjundeå : Ur elevernas, lärarnas och vårdnadshavarnas perspektiv
Ekström, Sabina (2015)
Ekström, Sabina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015063013789
Tiivistelmä
Mastertyöni tarkastelee oppilaiden, opettajien ja huoltajien näkökulmasta oppilaiden osallistumista perusopetukseen Siuntion kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää saavatko oppilaat osallistua koulutyötä, koulun toimintaa ja koulun ympäristöä koskevaan päätöksen tekoon. Tutkimuksessa selvitettiin miten oppilaat, opettajat ja huoltajat kokevat oppilaiden vaikutusmahdollisuuden heitä koskevissa päätöksenteossa ja kuinka oppilaiden, opettajien ja huoltajien näkemykset vastaavat toisiaan. Roger Hartsin osallisuusmallia käytettiin analyysin pohjana. Tutkimus pohjautuu kvantitatiiviseen tiedonkeruumenetelmään jossa käytetään kyselylomaketta. Otanta on rajoitettu toisen luokan oppilaisiin. Siuntion sivistystoimen suunnitelmissa on käyttää tutkimustuloksiani kehittäessään toimintaansa ja muodostaessaan uutta paikallista opetussuunnitelmaa. Oppilaat saavat osittain osallistua koulutyötä, koulun toimintaa ja koulun ympäristöä koskevissa päätöksissä. Oppilaiden, opettajien ja huoltajien kokemukset ovat melko samansuun-taisia, mutta opettajien ja huoltajien mielestä oppilaat saavat olla enemmän mukana päätösten teossa kuin oppilaat itse kokevat. Siuntion sivistystoimen työ osallisuuden parissa on oikean suuntaista, mutta vielä on parantamisen varaa.