HI-Qualitysta apua majoitustoimintaan : hostelleille suunnatun laadunhallintajärjestelmän etujen kartoitus
Ritalahti, Heta (2015)
Ritalahti, Heta
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213297
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten hostelleille suunnattua laatujärjestelmää HI-Qualitya käyttävät yritykset ovat kokeneet sen hyödyt ja vaikutukset toiminnassaan. Toimeksiantajana toimivan Suomen Hostellijärjestön intressinä oli tulosten pohjalta helpottaa laadunhallintajärjestelmän markkinointia hostelleille.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoriaosuus sekä tutkimuksellinen osuus. Teoriluvuissa avataan laadun ja sen hallinnan käsitteitä, sekä esitellään tunnetuimpia laadunhallintajärjestelmiä. Myös hostellien erityispiirteistä sekä hostellien laatustandardeista kerrotaan teoriaosuudessa.
Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin neljää henkilöä, neljästä eri hostellista jotka ovat HI-Quality laadunhallintajärjestelmää onnistuneesti toteutettuaan saaneet sertifikaatin.
Tuloksista selvisi, että hostellit ovat HI-Qualitylta toivoneet toimintaansa niin ammattimaisuutta kuin järjestelmällisyyttäkin ja ovat olleet tyytyväisiä vaikutuksiin. Dokumenttien hallinta, työtehtävien suorittaminen sekä kommunikaatio yrityksissä ovat niin ikään tehostuneet laadunhallintajärjestelmän myötä.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoriaosuus sekä tutkimuksellinen osuus. Teoriluvuissa avataan laadun ja sen hallinnan käsitteitä, sekä esitellään tunnetuimpia laadunhallintajärjestelmiä. Myös hostellien erityispiirteistä sekä hostellien laatustandardeista kerrotaan teoriaosuudessa.
Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin neljää henkilöä, neljästä eri hostellista jotka ovat HI-Quality laadunhallintajärjestelmää onnistuneesti toteutettuaan saaneet sertifikaatin.
Tuloksista selvisi, että hostellit ovat HI-Qualitylta toivoneet toimintaansa niin ammattimaisuutta kuin järjestelmällisyyttäkin ja ovat olleet tyytyväisiä vaikutuksiin. Dokumenttien hallinta, työtehtävien suorittaminen sekä kommunikaatio yrityksissä ovat niin ikään tehostuneet laadunhallintajärjestelmän myötä.