Äänimoottorin käyttö osana äänisuunnittelua pelinkehityksessä
Elsilä, Jussi (2015)
Elsilä, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713526
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin äänimoottoreiden käyttöä väliohjelmistona osana äänisuunnittelua pelinkehitysympäristössä. Työ toteutettiin turkulaiselle startup-yritykselle FakeFish Oy:lle, ja tarkoitus oli kartoittaa oikean äänimoottorin valinta eri vaihtoehdoista. Tärkeimpinä lähteinä työssä toimivat äänimoottoreiden valmistajien internetsivut, käyttöoppaat ja alan kirjallisuus. Lähteistä selvitettiin äänimoottorien tärkeimmät ominaisuudet, äänimoottorien vertailu ja niiden tehokas käyttö.
Työssä perehdyttiin ensin äänimoottoriin väliohjelmistona, sen ominaisuuksiin ja käytön mahdollisuuksiin osana äänisuunnittelua. Erilaisia äänimoottoreita valittiin työtä varten neljältä eri valmistajalta ja äänimoottoreiden soveltavuutta tehokkaaseen käyttöön arvioitiin niiden ominaisuuksien, lisenssien ja käyttöystävällisyyden perusteella. Lopuksi valittiin soveltuvin äänimoottori työkäyttöön. Työssä käytiin läpi käytännön esimerkkien kautta FMOD Studio äänimoottorin käyttöä Unity-pelinkehitysympäristössä.
Työn toteuttamista helpotti aikaisempi kokemus äänitekniikan alan ohjelmien käytöstä, musiikin harrastamisesta ja taidot ohjelmoinnin perusteista. Äänimoottorin käyttö osana äänisuunnittelua ja pelinkehitystä teki työstä enemmän joustavaa ja säästi samalla ohjelmoijan työtaakkaa. Äänimoottorin monipuolinen käyttö saatiin havainnollistettua yksinkertaisten esimerkkien avulla, joita voitiin soveltaa käyttötarkoituksen mukaan.
Lopuksi pohdittiin tavoitteiden ja työn onnistumista sekä miten opinnäytetyöstä olisi voinut saada laajemman kokonaisuuden. Laajemman kokonaisuuden tavoittamiseksi työn määrä olisi ollut kuitenkin moninkertainen.
Työssä perehdyttiin ensin äänimoottoriin väliohjelmistona, sen ominaisuuksiin ja käytön mahdollisuuksiin osana äänisuunnittelua. Erilaisia äänimoottoreita valittiin työtä varten neljältä eri valmistajalta ja äänimoottoreiden soveltavuutta tehokkaaseen käyttöön arvioitiin niiden ominaisuuksien, lisenssien ja käyttöystävällisyyden perusteella. Lopuksi valittiin soveltuvin äänimoottori työkäyttöön. Työssä käytiin läpi käytännön esimerkkien kautta FMOD Studio äänimoottorin käyttöä Unity-pelinkehitysympäristössä.
Työn toteuttamista helpotti aikaisempi kokemus äänitekniikan alan ohjelmien käytöstä, musiikin harrastamisesta ja taidot ohjelmoinnin perusteista. Äänimoottorin käyttö osana äänisuunnittelua ja pelinkehitystä teki työstä enemmän joustavaa ja säästi samalla ohjelmoijan työtaakkaa. Äänimoottorin monipuolinen käyttö saatiin havainnollistettua yksinkertaisten esimerkkien avulla, joita voitiin soveltaa käyttötarkoituksen mukaan.
Lopuksi pohdittiin tavoitteiden ja työn onnistumista sekä miten opinnäytetyöstä olisi voinut saada laajemman kokonaisuuden. Laajemman kokonaisuuden tavoittamiseksi työn määrä olisi ollut kuitenkin moninkertainen.