Salaattirasioiden give away hallinta ja vaikutus kannattavuuteen
Tiitto, Juha (2015)
Lataukset:
Tiitto, Juha
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613474
Tiivistelmä
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää nykyinen salaattirasioiden give away määrä ja millaiset vaikutukset ovat kannattavuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia salaattirasioiden tuotereseptilaskelmat, joiden pohjalta suoritetaan raaka-aineiden käyttöastemittaukset kutakin tuotenimikettä kohden. Tutkimustulosten pohjalta verrataan tuotereseptien toteutumista suhteessa käytännön toteumaan, jonka kautta voidaan todentaa give away määrä ja sen vaikutukset kannattavuuteen.
Tutkimustulosten pohjalta analysoidaan salaattirasioiden give awayn syntymiseen aiheuttavia tekijöitä ja kuinka voidaan erilaisten toimenpiteiden kautta minimoida give awayta. Tutkimuksen kautta esitetään jatkotoimenpiteet, joiden pohjalta on mahdollisuus luoda uudenlainen toimintakulttuuri hävikinhallintaan ja saavuttaa merkittäviä taloudellista hyötyä.
Tutkimustulokset antoivat todella arvokasta tietoa tämän hetkisestä salaattirasioiden give away määrästä raaka-ainekohtaisesti sekä vaikutuksista kannattavuuteen. Tutkimuksen myötä on aloitettu organisaation sisällä uudenlainen toimintakulttuuri hävikinhallinnassa ja käynnistetty useita projekteja, joiden tavoitteena vähentää salaattirasioiden give away alle X % ja täten säästää vuosittain yli X €.
Tutkimustulosten pohjalta analysoidaan salaattirasioiden give awayn syntymiseen aiheuttavia tekijöitä ja kuinka voidaan erilaisten toimenpiteiden kautta minimoida give awayta. Tutkimuksen kautta esitetään jatkotoimenpiteet, joiden pohjalta on mahdollisuus luoda uudenlainen toimintakulttuuri hävikinhallintaan ja saavuttaa merkittäviä taloudellista hyötyä.
Tutkimustulokset antoivat todella arvokasta tietoa tämän hetkisestä salaattirasioiden give away määrästä raaka-ainekohtaisesti sekä vaikutuksista kannattavuuteen. Tutkimuksen myötä on aloitettu organisaation sisällä uudenlainen toimintakulttuuri hävikinhallinnassa ja käynnistetty useita projekteja, joiden tavoitteena vähentää salaattirasioiden give away alle X % ja täten säästää vuosittain yli X €.