Lastentarhanopettajien näkemyksiä mediakasvatuksesta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa
Pitkänen, Jenni; Ilvonen, Silja; Hotti, Mira (2015)
Pitkänen, Jenni
Ilvonen, Silja
Hotti, Mira
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061313313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061313313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mediakasvatuksen tilannetta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin mitä mediakasvatus on ja miten se näkyy päiväkodissa. Kysymyksillä selvitettiin myös miten mediakasvatukseen suhtaudutaan ja mitä vaikutuksia sillä on lapsiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota monipuolisia näkemyksiä ja kattava viitekehys mediakasvatuksesta sekä avartaa ihmisten näkemyksiä mediakasvatusta kohtaan.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys koostuu mediakasvatuksen määritelmistä, mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa sekä mediakasvatuksen vaikutuksista lapsiin. Lisäksi tässä työssä käsitellään mediakasvatuksen historiaa ja kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylinkki lähetettiin 23 päiväkodin johtajalle, jotka lähettivät sen eteenpäin lastentarhanopettajille. Vastaajia oli 16. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan mediakasvatus nähtiin päiväkodissa keskusteluna mediasta, medialaitteiden käyttönä ja osana päiväkodin arkea. Mediakasvatukseen suhtauduttiin vaihtelevasti varhaiskasvattajien sekä vanhempien osalta. Lapset suhtautuivat mediakasvatukseen positiivisesti. Mediakasvatus lisäsi lastentarhanopettajien mukaan lasten oppimiskokemuksia, osallisuutta sekä motivaatiota oppimiseen. Haasteena nähtiin laitteiden käytön osaamisen puute sekä koulutuksen ja laitteiden käytön opetteluajan vähäisyys.
Tutkimusta tarvitaan lisää median vaikutuksista lapsiin, koska median osuus lasten elämässä kasvaa jatkuvasti. Aihetta voi tutkia havainnoimalla lapsia ja haastattelemalla työntekijöitä sekä vanhempia. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi ehdotamme mediavälineiden hyödyntämiseen syventymistä, koska työntekijät kokevat tarvetta laitteiden ja ohjelmien käytön opetteluun. Mediakasvatus on aiheena kokoajan kehittyvä ja sen vuoksi tutkimusta vaaditaan yhä enemmän.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys koostuu mediakasvatuksen määritelmistä, mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa sekä mediakasvatuksen vaikutuksista lapsiin. Lisäksi tässä työssä käsitellään mediakasvatuksen historiaa ja kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylinkki lähetettiin 23 päiväkodin johtajalle, jotka lähettivät sen eteenpäin lastentarhanopettajille. Vastaajia oli 16. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan mediakasvatus nähtiin päiväkodissa keskusteluna mediasta, medialaitteiden käyttönä ja osana päiväkodin arkea. Mediakasvatukseen suhtauduttiin vaihtelevasti varhaiskasvattajien sekä vanhempien osalta. Lapset suhtautuivat mediakasvatukseen positiivisesti. Mediakasvatus lisäsi lastentarhanopettajien mukaan lasten oppimiskokemuksia, osallisuutta sekä motivaatiota oppimiseen. Haasteena nähtiin laitteiden käytön osaamisen puute sekä koulutuksen ja laitteiden käytön opetteluajan vähäisyys.
Tutkimusta tarvitaan lisää median vaikutuksista lapsiin, koska median osuus lasten elämässä kasvaa jatkuvasti. Aihetta voi tutkia havainnoimalla lapsia ja haastattelemalla työntekijöitä sekä vanhempia. Toiseksi jatkotutkimusaiheeksi ehdotamme mediavälineiden hyödyntämiseen syventymistä, koska työntekijät kokevat tarvetta laitteiden ja ohjelmien käytön opetteluun. Mediakasvatus on aiheena kokoajan kehittyvä ja sen vuoksi tutkimusta vaaditaan yhä enemmän.