Venäläismatkailijoiden digijalanjäljissä : Matkailukohteen näkyvyys venäläisissä verkkoyhteisöissä
Viinikainen, Laura (2015)
Viinikainen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113146
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää, millaista näkyvyyttä Savutuvan Apaja on Internetin matkailuaiheisilla venäjänkielisillä sivustoilla saanut, ja miten Savutuvan Apaja voisi markkinoida itseään venäläisille matkailijoille. Työn toissijaisena tarkoituksena oli kartoittaa sitä, millaisena matkailukohteena toimeksiantajayrityksen kotipaikkakunta Jyväskylä näyttäytyy venäjänkielisessä Internetissä.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Virtuaalista etnografista tutkimusta eli netnografiaa hyödynnettiin sisällöntuottajien havainnoinnissa Internetin venäjänkielisissä matkailuun liittyvissä verkkoyhteisöissä. Aineisto kerättiin matkailumarkkinointisivustoilta, yhteisöpalveluista, online-varaussivustoilta ja videoista. Aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan Savutuvan Apajan näkyvyys oli venäjänkielisillä matkailusivustoilla melko hyvä, vaikka yritys ei tutkimuksen aikana tehnyt markkinointityötä venäläisille. Se kertoo venäläisten matkanjärjestäjien omasta aktiivisuudesta tuottaa tietoa matkailupalveluista asiakkailleen. Asiakaspalautteen mukaan Savutuvan Apaja vastasi monen venäläisen matkailijan odotuksia, ja yrityksellä on kaikki edellytykset tulla venäläisten suosimaksi matkailukohteeksi. Jyväskylää pidettiin venäläisessä Internetissä sympaattisena kaupunkina perhelomailulle. Matkailijat olivat eniten vaikuttuneita yllätyksellisistä palvelukokemuksista.
Venäläismatkailijoille suunnattu matkailumarkkinointi kannattaa tehdä venäjän kielellä venäläisissä yhteisöpalveluissa. Suosittelumarkkinointi ja sosiaalinen media ovat avaintekijöitä menestyksellisessä markkinointistrategiassa.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Virtuaalista etnografista tutkimusta eli netnografiaa hyödynnettiin sisällöntuottajien havainnoinnissa Internetin venäjänkielisissä matkailuun liittyvissä verkkoyhteisöissä. Aineisto kerättiin matkailumarkkinointisivustoilta, yhteisöpalveluista, online-varaussivustoilta ja videoista. Aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan Savutuvan Apajan näkyvyys oli venäjänkielisillä matkailusivustoilla melko hyvä, vaikka yritys ei tutkimuksen aikana tehnyt markkinointityötä venäläisille. Se kertoo venäläisten matkanjärjestäjien omasta aktiivisuudesta tuottaa tietoa matkailupalveluista asiakkailleen. Asiakaspalautteen mukaan Savutuvan Apaja vastasi monen venäläisen matkailijan odotuksia, ja yrityksellä on kaikki edellytykset tulla venäläisten suosimaksi matkailukohteeksi. Jyväskylää pidettiin venäläisessä Internetissä sympaattisena kaupunkina perhelomailulle. Matkailijat olivat eniten vaikuttuneita yllätyksellisistä palvelukokemuksista.
Venäläismatkailijoille suunnattu matkailumarkkinointi kannattaa tehdä venäjän kielellä venäläisissä yhteisöpalveluissa. Suosittelumarkkinointi ja sosiaalinen media ovat avaintekijöitä menestyksellisessä markkinointistrategiassa.