Development of a finite runner mobile game
Pitkänen, Eetu (2015)
Pitkänen, Eetu
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mobiililaitteille kehitettävän äärellisen juoksupelin kehitystyötä. Peli kehitettiin vastaamaan FakeFish-nimisen pelialan yrityksen tarpeeseen tuotteesta, jota olisi helppo esitellä muille ja antaisi osviittaa myös siitä mihin yritys pystyy rajallisessa ajassa.
Teoriaosuus keskittyi pelikonseptiin, peligenren ominaisuuksiin ja historiaan, käytettyihin työkaluihin, potentiaalisiin julkaisualustoihin sekä pelien julkaisun eroihin länsimaiden ja Aasian markkinoiden välillä. Projektiosuus koostui pelinkehitystä ohjelmoijan näkökulmasta, jossa pelin ohjelmointiin liittyvien ominaisuuksien lisäksi käytiin läpi suunniteltua mainospohjaista monetisaatiota, pelin tasosuunnittelun ja vaikeustason yhteyttä sekä koontiversion asentamista kohdealustalle.
Pelin kehitysalustaksi valikoitui Unity-pelimoottori sen yhteisön, alhaisten tekijänoikeusmaksujen ja FakeFishin pelimoottorista aikaisemmin hankitun kokemuksen vuoksi. Pelin tuleva julkaisu tulee keskittymään länsimaihin Aasiassa julkaisemisen monimutkaisuuden sekä ylimääräisten kustannuksien johdosta ja julkaisukanavana tulee olemaan Android-käyttöjärjestelmän sovelluskauppa Google Play.
Lopputuloksena syntyi graafisesti miellyttävän näköinen ja pelattavuudeltaan sujuva peli, joka ei kuitenkaan ollut idealtaan ja toteutukseltaan tarpeeksi ainutlaatuinen päätyäkseen julkaistavaksi asti. Työn tuloksena valmistunutta peliä tullaan kuitenkin käyttämään pohjana uudelle versiolle, jonka tarkoituksena on pureutua tarkemmin nyt syntyneen pelin ongelmiin ja saada aikaan lopputulos, joka on pelattavuudeltaan ja tuntumaltaan ainutlaatuisempi kuin edeltäjänsä.
Teoriaosuus keskittyi pelikonseptiin, peligenren ominaisuuksiin ja historiaan, käytettyihin työkaluihin, potentiaalisiin julkaisualustoihin sekä pelien julkaisun eroihin länsimaiden ja Aasian markkinoiden välillä. Projektiosuus koostui pelinkehitystä ohjelmoijan näkökulmasta, jossa pelin ohjelmointiin liittyvien ominaisuuksien lisäksi käytiin läpi suunniteltua mainospohjaista monetisaatiota, pelin tasosuunnittelun ja vaikeustason yhteyttä sekä koontiversion asentamista kohdealustalle.
Pelin kehitysalustaksi valikoitui Unity-pelimoottori sen yhteisön, alhaisten tekijänoikeusmaksujen ja FakeFishin pelimoottorista aikaisemmin hankitun kokemuksen vuoksi. Pelin tuleva julkaisu tulee keskittymään länsimaihin Aasiassa julkaisemisen monimutkaisuuden sekä ylimääräisten kustannuksien johdosta ja julkaisukanavana tulee olemaan Android-käyttöjärjestelmän sovelluskauppa Google Play.
Lopputuloksena syntyi graafisesti miellyttävän näköinen ja pelattavuudeltaan sujuva peli, joka ei kuitenkaan ollut idealtaan ja toteutukseltaan tarpeeksi ainutlaatuinen päätyäkseen julkaistavaksi asti. Työn tuloksena valmistunutta peliä tullaan kuitenkin käyttämään pohjana uudelle versiolle, jonka tarkoituksena on pureutua tarkemmin nyt syntyneen pelin ongelmiin ja saada aikaan lopputulos, joka on pelattavuudeltaan ja tuntumaltaan ainutlaatuisempi kuin edeltäjänsä.