Vakuutus- ja pankkiasiakkuuden toiminta- ja hoitomallin keskeiset erot
Nieminen, Johanna (2015)
Nieminen, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061413340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061413340
Tiivistelmä
Olen toteuttanut opinnäytetyöni omaan työhöni liittyen. Valitsin tutkimusaiheeni käytännön läheiseltä alueelta. Tutkin vakuutus- ja pankkiasiakkuuksien aktiviteetteja ja pääeroja toiminta- ja hoitomalleissa. Kohderyhmä on yritysasiakkuudet. OP-Ryhmä haluaa tarjota mahdollisimman monipuolisen vakuutus- ja pankkipalvelut asiakkailleen. Työn tavoitteena on löytää selkeä käsitys toimintamallieroista vakuutus- ja pankkitoimintojen välillä niin, että työntekijät ymmärtävät toisiaan paremmin. Tärkeimpien todellisten erojen ja ongelmien löytäminen antaa myös mahdollisuuden tulevaisuu-dessa kehittää toiminta- ja hoitomallin eroja sujuvampaan suuntaan OP ryhmässä.
Olen toteuttanut ja rajannut tutkimustyöni koskemaan paikallista Tampereen Seudun Osuuspankkia. Työskentelen myyntipäällikkönä OP ryhmän Pohjola Vakuutus Oy:n puolella yritysasiakkuuksien segmentissä. Työhöni kuuluu uusien yritysasiakkuuksien etsiminen ryhmään ja olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Olen toteuttanut tutkimustyöni tekemällä teemahaastatteluja kolmelle johtajalle löytääkseni eroja asiakkuustiimien toimintamalleissa. Haastattelujen jälkeen olen priorisoinut seitsemän tärkeintä eroa toteutus ja hoitomallissa ja tehnyt eroista myös yhteenvedon ja johtopäätökset. Näistä eroista olen valinnut kaksi käytännöllisintä ja tärkeintä eroa ja antanut oman suositukseni OP Ryhmän tulevaisuuden kehitystyölle.
Lisäksi työn tavoitteena on entistäkin paremman ymmärryksen luominen toistensa töille ja yhteistyön parantaminen OP ryhmän sisäisten vakuutus- ja pankkitiimien välillä. Tärkeimpien erojen ymmärtäminen myös selkeyttää toiminta- ja hoitomallia sekä yhdistää tiimit parempaan työskentelyyn ja taloudelliseen tulokseen.
Olen toteuttanut ja rajannut tutkimustyöni koskemaan paikallista Tampereen Seudun Osuuspankkia. Työskentelen myyntipäällikkönä OP ryhmän Pohjola Vakuutus Oy:n puolella yritysasiakkuuksien segmentissä. Työhöni kuuluu uusien yritysasiakkuuksien etsiminen ryhmään ja olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Olen toteuttanut tutkimustyöni tekemällä teemahaastatteluja kolmelle johtajalle löytääkseni eroja asiakkuustiimien toimintamalleissa. Haastattelujen jälkeen olen priorisoinut seitsemän tärkeintä eroa toteutus ja hoitomallissa ja tehnyt eroista myös yhteenvedon ja johtopäätökset. Näistä eroista olen valinnut kaksi käytännöllisintä ja tärkeintä eroa ja antanut oman suositukseni OP Ryhmän tulevaisuuden kehitystyölle.
Lisäksi työn tavoitteena on entistäkin paremman ymmärryksen luominen toistensa töille ja yhteistyön parantaminen OP ryhmän sisäisten vakuutus- ja pankkitiimien välillä. Tärkeimpien erojen ymmärtäminen myös selkeyttää toiminta- ja hoitomallia sekä yhdistää tiimit parempaan työskentelyyn ja taloudelliseen tulokseen.