Fifin uudet ystävät -Satukirja kiusaamisen ennaltaehkäisyn työvälineenä varhaiskasvauksessa
Kauppinen, Maiju; Pellikka, Saija (2015)
Kauppinen, Maiju
Pellikka, Saija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213284
Tiivistelmä
Kiusaamisilmiö on laajasti esillä mediassa ja on osa kouluikäisten lasten arkea. Myös päiväkodeissa lapsilla on kiusaamiskokemuksia ja ristiriitatilanteisiin puuttumista tarvitaan. Varhaiskasvatusikäiset lapset opettelevat päivähoidossa sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta toistensa kanssa, siksi varhaislapsuudessa on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa myönteisesti lasten sosiaalisiin taitoihin ja tunnetaitoihin.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kiusaamista ja lasten sosiaalista kasvatusta sekä suvaitsevaisuuskasvatusta ennaltaehkäisevänä työnä. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin satukirja päiväkotityöhön varhaiskasvatusikäisille lapsille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi iisalmelainen Tuike Ky. Kehittämistyössä käytettiin taidelähtöisiä menetelmiä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin toteutukseltaan 4-5-vuotiaiden lasten ikätasoa ja kehitysvaihetta vastaavan lapsilähtöisen satukirjan lapsiryhmän ohjaukseen. Satukirjan juoni liikkuu kaupunki- ja maaseutukontekstien synnyttämissä ristiriidoissa ja erilaisten kohtaamisten aiheuttamissa hankalissa tunteissa. Vastaavia konfliktitilanteita lapset voivat kohdata arjessa leikkikavereidensa kanssa. Tuotteistamisprosessi sisälsi sadun kirjoittamisen ja akvarellikuvien maalaamisen.
Satukirjaa voidaan käyttää lapsiryhmän ohjauksessa dialogisen keskustelun apuna ja sen avulla on mahdollista tukea päivähoitolasten kasvuprosessia. Lapsia voidaan ohjata ryhmässä pohtimaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia sekä tunnistamaan siihen liittyviä tunteita ja tiedostamaan niiden vaikutuksia omaan toimintaan.
Satukirjaa kehitettiin yhteistyössä Junailijan päiväkodin kanssa 4-5-vuotiaiden lapsiryhmässä. Sen avulla on mahdollista käsitellä lapsiryhmässä sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteita ja antaa valmiuksia kiusaamisilmiöiden käsittelyyn päiväkotityössä.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kiusaamista ja lasten sosiaalista kasvatusta sekä suvaitsevaisuuskasvatusta ennaltaehkäisevänä työnä. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin satukirja päiväkotityöhön varhaiskasvatusikäisille lapsille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi iisalmelainen Tuike Ky. Kehittämistyössä käytettiin taidelähtöisiä menetelmiä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin toteutukseltaan 4-5-vuotiaiden lasten ikätasoa ja kehitysvaihetta vastaavan lapsilähtöisen satukirjan lapsiryhmän ohjaukseen. Satukirjan juoni liikkuu kaupunki- ja maaseutukontekstien synnyttämissä ristiriidoissa ja erilaisten kohtaamisten aiheuttamissa hankalissa tunteissa. Vastaavia konfliktitilanteita lapset voivat kohdata arjessa leikkikavereidensa kanssa. Tuotteistamisprosessi sisälsi sadun kirjoittamisen ja akvarellikuvien maalaamisen.
Satukirjaa voidaan käyttää lapsiryhmän ohjauksessa dialogisen keskustelun apuna ja sen avulla on mahdollista tukea päivähoitolasten kasvuprosessia. Lapsia voidaan ohjata ryhmässä pohtimaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia sekä tunnistamaan siihen liittyviä tunteita ja tiedostamaan niiden vaikutuksia omaan toimintaan.
Satukirjaa kehitettiin yhteistyössä Junailijan päiväkodin kanssa 4-5-vuotiaiden lapsiryhmässä. Sen avulla on mahdollista käsitellä lapsiryhmässä sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteita ja antaa valmiuksia kiusaamisilmiöiden käsittelyyn päiväkotityössä.