Onnistun, opin, rohkaistun : Kielitaidon merkitys maahanmuuttajien sosiaalisissa verkostoissa
Härmä, Kati; Liikanen, Leona (2015)
Härmä, Kati
Liikanen, Leona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kielitaidon merkitystä maahanmuuttajien sosiaalisissa verkostoissa. Tarkoituksena oli tutkia myös sitä, millaisia hyviä käytäntöjä voidaan käyttää maahanmuuttajien suomen kielen alkeiden opettamisessa ja miten suomen kielen taidon osaaminen liittyy kotoutumiseen. Tämän opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin Suomen Punaisen Ristin kielikerhosta; suomen kielen alkeet –kerho maahanmuuttajille. Tutkimus tehtiin tutustumalla kirjallisuutteen sekä keräämällä palautetta kielikerholaisilta. Menetelmänä käytettiin teema- sekä ryhmähaastattelua ja havainnointia.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni että maahanmuuttajat pitivät etenkin suomen kielen alkeiden opiskelusta kerhomaisessa ympäristössä. Ryhmähengellä sekä avoimella ilmapiirillä koettiin olevan suuri vaikutus siihen kuinka hyvin kerhossa viihdyttiin ja opittiin. Opettajan rooli ilmapiirin luomisessa nousi myös tutkimustuloksissa esiin. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajien suomen kielen alkeiden opetuksessa on hyvä suosia ryhmätyöskentelyä ja dialogiharjoituksia. Myös sitä pidettiin tärkeänä, että kieltä opetettaessa varmistettaisiin että kaikki opetettavat asiat ymmärretään. Tutkimustuloksista ilmeni, että suomen kielen alkeita opettelussa on tärkeää oppia ensisijaisesti vähän sanoja kerrallaan hyvin, kuin paljon sanoja huonosti.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajat pitävät valtaväestön kielen osaamista tärkeänä sosiaalisia verkostoja luodessa. Arkipäiväisten sanastojen opettelemista pidettiin ensisijaisen tärkeänä. Ilmeni myös että maahanmuuttajat ovat erittäin motivoituneita tutustumaan suomalaisiin ihmisiin sekä kulttuuriin. Ilmeni että maahanmuuttajien kotoutumisessa olisi hyvä tehostaa heidän mahdollisuuksiaan verkostoitua suomalaisten ihmisten kanssa esimerkiksi järjestämällä avoimia tutustumis- sekä keskusteluiltoja. Opinnäytetyön tutkimustuloksista nousi esille myös se, että maahanmuuttajat toivoisivat suomalaisten ihmisen olevan avoimempia sekä helpommin lähestyttäviä.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni että maahanmuuttajat pitivät etenkin suomen kielen alkeiden opiskelusta kerhomaisessa ympäristössä. Ryhmähengellä sekä avoimella ilmapiirillä koettiin olevan suuri vaikutus siihen kuinka hyvin kerhossa viihdyttiin ja opittiin. Opettajan rooli ilmapiirin luomisessa nousi myös tutkimustuloksissa esiin. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajien suomen kielen alkeiden opetuksessa on hyvä suosia ryhmätyöskentelyä ja dialogiharjoituksia. Myös sitä pidettiin tärkeänä, että kieltä opetettaessa varmistettaisiin että kaikki opetettavat asiat ymmärretään. Tutkimustuloksista ilmeni, että suomen kielen alkeita opettelussa on tärkeää oppia ensisijaisesti vähän sanoja kerrallaan hyvin, kuin paljon sanoja huonosti.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajat pitävät valtaväestön kielen osaamista tärkeänä sosiaalisia verkostoja luodessa. Arkipäiväisten sanastojen opettelemista pidettiin ensisijaisen tärkeänä. Ilmeni myös että maahanmuuttajat ovat erittäin motivoituneita tutustumaan suomalaisiin ihmisiin sekä kulttuuriin. Ilmeni että maahanmuuttajien kotoutumisessa olisi hyvä tehostaa heidän mahdollisuuksiaan verkostoitua suomalaisten ihmisten kanssa esimerkiksi järjestämällä avoimia tutustumis- sekä keskusteluiltoja. Opinnäytetyön tutkimustuloksista nousi esille myös se, että maahanmuuttajat toivoisivat suomalaisten ihmisen olevan avoimempia sekä helpommin lähestyttäviä.