Uuden yrityksen menestystekijät : case: K-supermarket
Karjalainen, Marjo (2015)
Karjalainen, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013078
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat uuden K-supermarketin menestystekijät kauppiasnäkökulmasta. Uuden kaupan perustavalla kauppiaalla on tärkeä rooli menestymisen luomisessa ja ylläpitämisessä kaupassaan heti alusta alkaen. Käytännön kaupankäynnin organisointi ja liiketoiminnan tuloksellisuus kuuluvat kauppiaan vastuualueisiin. Haasteellisuutta uuden kauppapaikan perustamiseen ovat tuoneet kaupan alan toimintaympäristön nopeat muutokset, kilpailun kiristyminen ja taloustilanteen heikkeneminen. Nämä asiat ovat vähentäneet uusien kauppojen menestymismahdollisuuksia markkinoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, jonka avulla uutta perustava kauppias voisi parantaa yrityksensä menestymisen mahdollisuuksia heti alkuvaiheessa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy menestystekijöiden teoriaan niin kaupanalan erityispiirteiden kuin yrittäjäominaisuuksien näkökulmista. Työssä esitellään ketjuliiketoimintamallilla toimiva K-supermarket-ketju ja kauppiaan rooli siinä. Lähdeaineistona käytettiin kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta sekä internetiä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, jolloin menetelminä käytettiin avointa kyselyä, teemahaastattelua ja itsehavainnointia. Tutkimukseen osallistui kolme kauppiasta, jotka olivat perustaneet uuden K-supermarketin.
Tutkimuksen mukaan, uuden K-supermarketin merkittävin menestystekijä on kauppias itse. Kauppiaan henkilökohtaiset ominaisuudet, kyvykkyydet ja olosuhteet korreloivat uuden kaupan menestymisen kanssa. Kauppiaalla pitää olla kykyä suunnitella ja tehdä kauppaa koskevia päätöksiä jo kauan ennen kaupan avausta. Lisäksi hänen täytyy olla taloushallinnollista osaamista ja myyntihakuisuutta. Uuden kaupan perustajalla on oltava vankkaa ja monipuolista kaupan alan operatiivista osaamista. Kaupan alaa ei voi harjoitella uuden kaupan perustamisvaiheessa. K-kaupat ovat perheyrityksiä, jolloin perhe-elämä ja sen sisäiset työnjaot on sovittava etukäteen uutta kauppaa tukemaan.
Henkilökunnan onnistunut rekrytointi koettiin merkittäväksi menestystekijäksi, sillä menestys tulee ihmisten kautta. Osaavilla ihmisillä kauppias voi korvata omia tiedollisia ja taidollisia puutteitaan, hajauttaa vastuuta ja tehdä tulosta. Menestystekijät ovat kiinni myös ketjunohjausyksiöstä. Kaupalle on annettava sellaiset ehdot kaupasta, jotta menestyminen on ylipäätään mahdollista. Myös kauppiasrekrytointiin ja kauppiaskoulutukseen kohdistuu paineita, sillä kaupan ala vaatii osaamista ja oikeita ihmisiä oikeille kauppapaikoille. Kaupanalan kilpailu on muuttumassa osaamisperusteiseksi.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että ollakseen yrityksensä menestystekijä, hänen tietämyksensä pitää olla laaja-alaista. Kauppiaan pitää saada riittävästi tiedollisia ja taidollisia valmiuksia kauppiasharjoittelusta, sekä kasvattajakaupoista. Kauppiaan pitää olla tietoinen mihin on ryhtymässä, vain silloin hän voi valmistua siihen mitä on odotettavissa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy menestystekijöiden teoriaan niin kaupanalan erityispiirteiden kuin yrittäjäominaisuuksien näkökulmista. Työssä esitellään ketjuliiketoimintamallilla toimiva K-supermarket-ketju ja kauppiaan rooli siinä. Lähdeaineistona käytettiin kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta sekä internetiä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen, jolloin menetelminä käytettiin avointa kyselyä, teemahaastattelua ja itsehavainnointia. Tutkimukseen osallistui kolme kauppiasta, jotka olivat perustaneet uuden K-supermarketin.
Tutkimuksen mukaan, uuden K-supermarketin merkittävin menestystekijä on kauppias itse. Kauppiaan henkilökohtaiset ominaisuudet, kyvykkyydet ja olosuhteet korreloivat uuden kaupan menestymisen kanssa. Kauppiaalla pitää olla kykyä suunnitella ja tehdä kauppaa koskevia päätöksiä jo kauan ennen kaupan avausta. Lisäksi hänen täytyy olla taloushallinnollista osaamista ja myyntihakuisuutta. Uuden kaupan perustajalla on oltava vankkaa ja monipuolista kaupan alan operatiivista osaamista. Kaupan alaa ei voi harjoitella uuden kaupan perustamisvaiheessa. K-kaupat ovat perheyrityksiä, jolloin perhe-elämä ja sen sisäiset työnjaot on sovittava etukäteen uutta kauppaa tukemaan.
Henkilökunnan onnistunut rekrytointi koettiin merkittäväksi menestystekijäksi, sillä menestys tulee ihmisten kautta. Osaavilla ihmisillä kauppias voi korvata omia tiedollisia ja taidollisia puutteitaan, hajauttaa vastuuta ja tehdä tulosta. Menestystekijät ovat kiinni myös ketjunohjausyksiöstä. Kaupalle on annettava sellaiset ehdot kaupasta, jotta menestyminen on ylipäätään mahdollista. Myös kauppiasrekrytointiin ja kauppiaskoulutukseen kohdistuu paineita, sillä kaupan ala vaatii osaamista ja oikeita ihmisiä oikeille kauppapaikoille. Kaupanalan kilpailu on muuttumassa osaamisperusteiseksi.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että ollakseen yrityksensä menestystekijä, hänen tietämyksensä pitää olla laaja-alaista. Kauppiaan pitää saada riittävästi tiedollisia ja taidollisia valmiuksia kauppiasharjoittelusta, sekä kasvattajakaupoista. Kauppiaan pitää olla tietoinen mihin on ryhtymässä, vain silloin hän voi valmistua siihen mitä on odotettavissa.